Keywords: Visual Culture Studies, Design Research, Design History, Visual Communication, Media, Advertising, Politics of Visibility, Representation, Diversity, Intersectionality, Queer-Feminist Research
+++ please see English Version and Short Bio below +++
Die Schweizerischen Bundesbahnen SBB CFF FFS gelten als Rückgrat des öffentlichen Verkehrs der heterogenen «Willensnation». Das staatliche Unternehmen prägt den Alltag der vielfältigen Gesellschaft und ist mit der nationalen Identität des Landes verbunden. Doch welches Bild des Bahnfahrens und seiner Konnotationen vermitteln die SBB? Entspricht es der facettenreichen Schweiz und ihrer Bevölkerung? Welche Themen und Motive werden in der visuellen Kommunikation der SBB aufgegriffen und welche nicht? Was und wer wird wie gezeigt und von wem?
Hanna G. Diedrichs genannt Thormann M. A. analysiert in diesem transdisziplinären Dissertationsprojekt die Werbe- und Kommunikationsmedien der Schweizerischen Bundesbahnen mit intersektionalem Ansatz aus einer machtkritischen und diversitätsorientierten Perspektive. Dabei versteht Thormann Design als soziale und politische Praxis und dessen Artefakte als Akteur:innen in soziokulturellen Prozessen sowie als Objekte der Repräsentation mit polysemischer Bedeutung. Die Forschung basiert neben Bild- und Objektanalysen auf Oral History-Interviews, Archiv- und Literaturrecherchen. Auf der visuellen Ebene untersucht Thormann (nicht) abgebildete Re-/Präsentationen, deren Un-/Sichtbarkeitsverhältnisse und Wechselwirkungen in fünf Gestaltungsdimensionen: Themen und Motive, Eisenbahnelemente, menschliche Individuen, räumliche Verortungen sowie den Umgang mit den vier offiziellen Landessprachen. Darüber hinaus untersucht Thormann Netzwerke, Produktionsbedingungen und Herstellungsprozesse, die hinter der visuellen Kommunikation der nationalen Institution stehen. Ziel ist es, den Blick der Vergangenheit mit zeitgenössischen Perspektiven in Dialog zu bringen, vorherrschende Narrative zu hinterfragen und neue Lesarten der visuellen Kultur der Schweizerischen Bundesbahnen zu ermöglichen.
Das an der Université de Lausanne UNIL laufende Promotionsprojekt schafft einen bislang ausstehenden designhistorischen Überblick über die visuelle Kommunikation der SBB von ihrer Gründung im Jahr 1902 bis in die Gegenwart. Es ist Teil des vom Schweizerischen Nationalfonds SNF geförderten Forschungsprojekts Designgeschichte der Schweizerischen Bundesbahnen – Gestaltung in einem komplexen System (1.9.22–31.8.2026, SNF-Projektnr. 208039) an der Zürcher Hochschule der Künste ZHdK.
+++ English Version +++
The Swiss Federal Railways SBB CFF FFS are providing the mainstay of public transport for the heterogeneous “Willensnation” (trans. “nation by will”). The state-owned company influences the everyday life of the diverse society and is linked to Switzerland’s national identity. Yet, what imagery of rail travel and its connotations are the SBB presenting? Is it characteristic of multifaceted Switzerland and its inhabitants? Which themes and subjects are featured in its visual communication, and which ones are left out? What and who is represented, how, and by whom?
Hanna G. Diedrichs genannt Thormann M. A. analyses the advertising and communication media of the Swiss Federal Railways in this transdisciplinary dissertation project from a power-critical and diversity-oriented perspective using an intersectional approach. In this, Thormann understands design as a social and political practice and its artefacts as actors in socio-cultural processes and as objects of representation with polysemic meaning. The study involves image and object analysis, oral history interviews, archival and literature research. On the visual level, Thormann examines the (not) depicted re-/presentations, their conditions of in-/visibility and interrelations in five design dimensions: themes or topics, railway elements, human individuals, and spatial localisations, as well as the handling of the four national languages. Thormann also explores the networks and processes underlying the visual communication of the national institution. The aim is to bring respective zeitgeist and contemporary perspectives into dialogue and to offer new readings of SBB's visual culture.
The ongoing PhD project at the University of Lausanne (UNIL) compiles a hitherto missing design historical overview from the founding of the company in 1902 to the present. It is part of the research project Design History of the Swiss Federal Railways – Design in a Complex System (SNSF PNO 208039, 1.9.22–31.8.2026), funded by the Swiss National Science Foundation (SNSF), at the Zurich University of the Arts (ZHdK).
+++ Short Bio +++
Hanna G. Diedrichs genannt Thormann M. A.
born 1988 in Germany, prefers to use gender-neutral or no pronouns
I am a neurodivergent queer-feminist re-/searcher, curator and art mediator based in Zürich, Switzerland. My work revolves around collaborative projects with a trans- or post-disciplinary approach, addressing socio-political issues in the fields of 20th and 21st century visual culture, art and design.
Grown up in a working-class family, I trained professionally in product and advertising photography before studying Art History (M.A., B.A.), Cultural Studies (B.A.) and Comparative Literature Studies in Tübingen and Zürich. As a PhD Candidate at UNIL and as a Research Associate for the project Design History of the Swiss Federal Railways (2022–2026, SNSF 208039) at ZHdK, I am examining the visual culture of the railway company. My first encounter with this topic was as a curatorial assistant at the Museum für Gestaltung Zürich, where I worked on i. a. the exhibition SBB CFF FFS (2019). Among other projects, I realised Kubra Khademi – Political Bodies (2022) for the Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern (DE) and was a founding member of the curatorial group Kollektiv Kollektiv in context of the exhibition cycle Communitas for Kunsthaus Steffisburg (CH).