Hauptnavigation

      • DE
      • EN
    • Merkliste
    • Menü Menü
    Sie befinden sich hier:
    1. Forschung
    2. → Ehemalige Forschungsinstitute
    3. Institute for Cultural Studies in the Arts
    Mehr zu: Institute for Cultural Studies in the Arts

    Laufende Doktoratsprojekte

      • Sascia Bailer: Radical Relations: Curatorial Strategies for Social Justice (working title)

        In light of increasing inequality, neoliberal urbanization, migration, and rising nationalism, art carries the potential to function as a “counterpractice“ (Deutsche, 1996) — but such critical artistic and curatorial practices are often isolated, dispersed, occurring off the radar of the art world. In this momentum, curating as a critical spatial practice establishes relationships between dispersed agents and diverse “counterpractices”; it can arguabley function as a highly potent form to formulate demands, visibilize urgencies and to foster transparency and coherence in demanding social justice. My PhD research will investigate how curating can function as a practice of care, and how it produces strategies to address issues of social justice in response to territorial, political and cultural urgencies. I will specifically look at curatorial networks with a social justice agenda as a manifestation of a “radical relational practice” (Krasny, 2015), focusing on their structure, socio-geographic context and transformative propositions. I intend to develop a curatorial platform that fosters visibility and connectivity amongst relevant, critical agents of care.

        Sascia Bailer is an interdisciplinary researcher, curator and urbanist; she has been appointed the position as Artistic Director of M.1 Hohenlockstedt by the Arthur-Boskamp-Stiftung for the upcoming curatorial cycle (2019–2020).

        Supervisors
        Prof. Dr. Dorothee Richter
        Dr. João Florêncio, Department Art History and Visual Culture, University of Exeter

        Promotionsprojekt an der University of Reading

      • Isabella Burr-Evans: Visual and creative political art activism in times of change. The curator and capturing the moment (working title)

        Supervisors
        Prof. Dr. Dorothee Richter
        Prof. Alun Rowland

        Promotionsprojekt an der University of Reading

      • Antonio Cataldo: The Portable, the Dissolvable, the Transmissible: migratory practices of exposition (working title)

        This research project looks into the moment of the 1970s, pivotal within the visual arts practices for shifting meaning and substance of the artwork in connection to a changing role of labour within and beyond Western societies in their new imperial and capitalist ambitions. Case studying a number of exhibitions in Scandinavia and elsewhere which challenged methodologies of display, artmaking and precarious living conditions, these expositions questioned how and why work as a concept enters the exhibition as a form.

        Antonio Cataldo is a writer and a curator and currently employed working as a curator at the Office for Contemporary Art in Norway.

        Supervisors
        Prof. Dr. Dorothee Richter
        Prof. Susanne Clausen

        Promotionsprojekt an der University of Reading

      • Irene Chabr: Wandernde Gesten. Eine künstlerisch-kulturanalytische Untersuchung von Bildmigrationen (AT)

        Wandernde Bildmotive, die in unterschiedlichen Variationen und Darstellungsformaten auf Social-Media-Plattformen, Handy-Chats oder Newsportalen zirkulieren, sind Ausgangspunkt dieses Projekts. Es fokussiert auf zeigende Körpergesten und -posen, mimetische Bildpraktiken von User_innen vor und mit der Kamera, die zwischen Spiel, Selbstinszenierung und politischem Protest oszillieren. Wo sich unterschiedliche Bildtraditionen überlagern, Bedeutungen scheinbar gleicher Motive verschieben, dort entzündet sich das Interesse dieses Vorhabens. Mit künstlerisch-kulturanalytischen Verfahren soll dieses Spannungsfeld sichtbar gemacht werden, indem die Darstellungen als Teil kulturell tradierter Bildarchive gezeigt und auf ihre medialen Bedingtheiten hin untersucht werden. Anhand ausgewählter Bildsorten aus einer eigens angelegten Bildersammlung wird mit medialen Eingriffen und auf Textebene künstlerisch-wissenschaftlich erprobt und analysiert, welche Bedeutungsverschiebungen die Motive durch ihre Wanderungen, Neukombinationen und veränderten Umgebungen erfahren.


        Betreuer*innen
        Prof. Dr. Sigrid Adorf
        Prof. Yvonne Wilhelm
        Prof. Dr. Hans-Joachim Lenger

        Finanzierung
        Schweizerischer Nationalfonds SNF: Januar 2016 – Dezember 2018 im Rahmen des Projekts Zeichenwerkstatt am ICS

        Promotionsprojekt an der Hochschule für bildende Künste Hamburg

      • Katalin Erdödi: Undermining: Visual Prospects in the 21st Century Desert (working title)

        Supervisors
        Prof. Dr. Dorothee Richter
        Prof. Alun Rowland

        Promotionsprojekt an der University of Reading

      • Avi Feldman: After the Law: Towards Judicial-Visual Activism (working title)

        Offering a new critical approach and methodology to dealing with existing and imagined relations between law and art, Feldman's research analyses curatorial and artistic projects by revealing overlooked legal dimensions embedded within them. It introduces legal theory and scholarship in relation to visual art works in order to expand and foster new paths for both judicial and visual activism. Based on the reassessment of artistic and curatorial capabilities and encounters in time of globalization, Feldman's dissertation is concerned with broadening our perception of the role of art and legal practitioners with regard to justice.

        Avi Feldman (Born in Montréal, Canada) is based in Tel Aviv, Berlin, and Dresden. Feldman is the curator in-residence at MINI/Goethe-Institut Curatorial Residencies Ludlow 38, NYC (2018).

        Supervisors
        Prof. Dr. Dorothee Richter
        Prof. Alun Rowland

        Promotionsprojekt an der University of Reading

        zum Dissertationsprojekt

      • Simon Harder: How to Care for Trans*Formations? Kunstvermittlung als Verhandlungsraum von Un*Sichtbarkeiten (AT)

        Wie können Un*Sichtbarkeiten verhandelt werden? Und was hat das mit dominanten gesellschaftlichen Ordnungen zu tun? Solchen Fragen geht das transdisziplinär angelegte Projekt mit aktionsforschenden, soundbasierten, semifiktiven und essayistischen Methoden nach. 

        Das mehrteilige, transdisziplinäre Projekt sucht nach einem machtkritischen Ansatz im Bereich Art Education. Im Kontext der postkolonialen, heteronormativen Schweiz situiert, sucht es Un*Sichtbarkeiten als abstrakte Kategorien, als konkrete Resultate sozio-historischer Prozesse in ihrer Verwobenheit in die (Re)Produktion von gesellschaftlichen Ungleichheitsverhältnissen zu verhandeln. Das Projekt setzt mit dieser Komplexität in mehreren, experimentellen Teilen auseinander. Es ist eine transdisziplinärer Versuch. Er zielt auf die konstruktive Verschränkung von Praxis und Forschung als sich gegenseitig herausfordernde, konstitutive Bereiche des Feldes. Es verknüpft aktionsforschende, kunstbasierte und kulturanalytische Methoden zu transdisziplinären experimentellen Trans*Formationen, die unterschiedliche Schwerpunkte setzen. Das Projekt orientiert sich an einem „Not Yet“ (Muñoz 2009), an einer Utopie, die nicht zu erreichen aber anzuvisieren ist, weil es um das Arbeiten an weniger gewaltvollen Zukünften geht.

        Es ist Teil der Forschungsgruppe „Zeichenwerkstatt“, die sich dafür interessiert Kulturanalyse als künstlerische Praxis zu denken und zu praktizieren. Dieses Promotionsprojekt wird vom SNF unter dem Titel „Kunstvermittlung als Verhandlungsraum von UnSichtbarkeiten“ geführt.

        Betreuerinnen
        Prof. Carmen Mörsch
        Prof. Dr. Sigrid Adorf

        Finanzierung
        Schweizerischer Nationalfonds SNF: März 2015 – Februar 2018 im Rahmen des Projekts Zeichenwerkstatt am ICS

        Promotionsprojekt im Rahmen des Doktoratsprogramms des Institute for Art Education (IAE) in Kooperation mit der Abteilung für Kunst und kommunikative Praxis am Institut für Kunstwissenschaften, Kunstpädagogik und Kunstvermittlung der Universität für Angewandte Kunst Wien («Die Angewandte»).

      • Medea Hoch: Unstete Staffelungen. Beziehungen zwischen den Künsten im Werk Sophie Taeuber-Arps (AT)

        Das Dissertationsprojekt erörtert an Fallbeispielen die These, wonach Sophie Taeuber-Arps Innovationen namentlich auf gattungsüberschreitenden Konzepten basieren. Es diskutiert Sophie Taeuber-Arps transdisziplinäres Werk im Ordnungssystem der Kunstgeschichte und bezieht dabei theoretische Ansätze der Geschlechterforschung ein, die die traditionelle Verknüpfung von Gattungshierarchien mit Geschlechterkonstruktionen hinterfragen. Es zeigt, wie die Kunstgeschichte bedeutende Erfindungen der Künstlerin ignoriert hat, indem sie handwerkliche Quellen weitgehend ausblendet.

        Betreuer*innen
        Prof. Dr. Philip Ursprung, ETHZ
        Prof. Dr. Sigrid Schade, ICS, ZHdK

        Promotionsprojekt an der Universität Zürich

      • Hadas Kedar: Remote Art: De-Colonized and De-Imperialized Patterns of Cultural Imaginaries (working title)

        The research conducts a systematic investigation and a classification of art that is distinctive of remote areas and a survey into the visual culture that regions far from populated centres have cultivated. By reaching back to the prehistoric and historical art that has developed in deserts, steppes and velds, the research observes patterns of colonisation and their government on cultural imaginary and re-inserts local indigenous arts and crafts into the context of a global art canon.
        An analysis of three contemporary and one historical remote art institution – their curatorial agenda, their outreach programs, their cultural agents – assists to articulate the ethos of art institutions, the uniqueness of creative agents situated in remote areas, and aids to distinguish between the similarities of Remote Art and Land Art.

        Hadas Kedar is an artist and curator and the founder of Arad Contemporary Art Centre and Arad Art and Architecture Residency Program.

        Supervisors
        Prof. Dr. Dorothee Richter
        Prof. Alun Rowland

        Promotionsprojekt an der University of Reading

      • Ronald Kolb: Being the Global World (working title)

        The PhD project by Ronald Kolb deals with curatorial practices and community-based art on a global context with a focus on techniques and methods of governance.
        The thesis will take into account general and generalizing concepts of globalism, and scrutinizes different strategies of global constructions in contemporary art institutions, curatorial practices outside of institutions and group-based art productions of the backdrop of the idea of post-national culture. Canonical exhibitions and large-scale events (Biennales) with an attempt to relate to a global sphere and art institutions working on a global scale or with a global concept in mind, but also community-based art networks and cultural producers on a post-national level function as research material. 
        The theoretical part of the research will outline critical cultural theory of governance, and here especially postcolonial theory in regards to curatorial practice: How can postcolonial theory shape/renew exhibitionary formats? What can be displayed/represented within an exhibition format, what knowledge can and cannot be produced with exhibitions? 
        The practical part works on the interview project «CURATING – Explored with a Camera. A Research-Based Digital Platform on Curatorial Practice», headed by Dorothee Richter. The body of 70+ interviews with international curators will be evaluated in terms of postcolonial, global and geopolitical dimensions of curatorial practice through the interview corpus with an output as an artistic/curatorial exploration by means of relating the statements in a filmic essay form. The research result aims to find answers to curatorial knowledge formation in postnational settings of culture and art.

        Supervisors:

        Prof. Dr. Dorothee Richter
        Prof. Sarah Owens

      • Lalita Radavić: Based in? Questioning the role of the artist residency in proliferating the neo-liberal agenda of the art system in the 21st Century (working title)

        Lalita Radavić is a New York based independent curator, educator, and artist. Her doctoral research specifically focuses on questioning the role the artist residency plays in proliferating the neo-liberal agenda of the art system in the 21st Century towards a cultural analysis of the art residency field. In order to produce a comprehensive cultural analysis of the artist residency field this research will focus on uncovering the implicit and explicit forms of inclusion and exclusion of the art system at large and where the sub-field of the artist residency falls within this dynamic. The theoretical component of the dissertation will thus create a framework to assess the artist residency field of the 21st century; which actors and institutions have agency within this subfield and how the artist residency contributes to the proliferation of power within the greater super-structure. After analyzing these systems from the perspective of the relative reality under which the Capitalocene (Andreas Malm & Jason Moore) operates; the practical component of the dissertation will undertake a journey with artists whose practice investigates absolute reality vis-à-vis questioning prescribed notions of time, space and consciousness; in the transition to what Donna Haraway calls the Chthulucene.

        Supervisor
        Prof. Dr. Dorothee Richter

        Promotionsprojekt an der University of Reading

      • Maayan Sheleff: Preaching to the Choir: The Voice in a Collective and the Politics of Participation


        The research is seeking to explore the use of the performative human voice in participatory curatorial and artistic practices that aspire to be political. These practices relate to, or were affected by, protest movements and demonstrations in Europe and in the Middle East from the turn of the 21st century. Looking at the political potential of the voice, as well as exploring what makes a curatorial or an artistic project political, the research aims to examine how these practices engage with the ever growing extremism of the last decade, which threatens freedom of speech or the right to protest, and attempts to silence alternative voices. As these projects shift between the political and social sphere and art spaces, the research looks into both the potential power as well as the challenges of participation, and asks how curatorial practice can invite new forms of cross-disciplinary solidarity. Through interviews, workshops, performances, choirs, marches and assemblies, the research will attempt to engage the same methods that it explores in order to encourage unpredictable collaborations, make accessible and further disseminate what it finds using both online and real public space presence.

        Supervisors
        Prof. Dr. Dorothee Richter
        Prof. Susanne Clausen

        Promotionsprojekt an der University of Reading

      • Sarah Spies: Choreographies of the Curatorial: Performative futures and new mythologies for dance in and beyond the museum (working title)

        The research project examines the emergence and recurrent arc of curatorial frameworks that have prioritised and mined choreographic practice as curatorial content and research since the early 20st Century and again in the early 21st Century. The interdisciplinary pre-curatorial conditions of the Judson Church Collective and FLUXUS are aligned as precursors with more critically performative potential for future representational mythologies than the current trajectory of staging re-performed choreographic canon in the museum since the early 1990’s.  Performativity is constructed as a central methodological framework and is revised to produce an alternative intersectional feminist lineage of performance and choreographic practice within the paradigm of art. 

        Sarah Spies is a choreographer, performance curator and senior lecturer in contemporary dance and performance art. She is part of ICI (Independent Curators International) and the international exchange programme MAHALA/Temporary Occupations and AFiRIperFOMA Biennial.

        Supervisors
        Prof. Dr. Dorothee Richter
        Prof. Susanne Clausen

        Promotionsprojekt an der University of Reading

      • Noëmie Stähli: Bilderhandlungen: Filmische Relektüren (AT)

        Das Projekt befragt audiovisuelle Verfahrensweisen und Inszenierungspraktiken im Feld der Kulturanalyse in den Künsten und fragt danach, inwiefern künstlerische Reflexionsformen und kulturanalytische Forschungsanliegen Schnittmengen aufweisen. Kern ist daher eine hybride Arbeitsanlage; eine Verschränkung von filmisch-ästhetischer Praxis mit einer schriftlich-theoretischen Reflexion, die zusammen einen Beitrag zu methodischen Fragen in praktischer Bildarbeit leisten sollen.

        Sowohl in der künstlerischen Auseinandersetzung mit Bewegtbild wie auch in den schriftlichen Analysen mit Schwerpunkt auf experimentellen Film- und Videopraxen anhand künstlerischer Fallbeispiele Dritter, richtet sich der Fokus des Projekts auf filmische Relektüren von (vorgefundenen) Bilddokumenten und -materialien. In Anlehnung an essayistisch-archivarische Praktiken im Bewegtbild und an ,fotografisch-filmische‘ Inszenierungen interessiert sich das Projekt für eine ästhetische Bildforschung, die ausgehend von exemplarischen Darstellungen und Bildersammlungen eine Reflexion zu Fragen nach kollektiven Bilderinnerungen und kulturell formierten Wahrnehmungsmustern und auf das Wechselverhältnis von konkret zirkulierenden Bildern, internalisierten Bildgenres, sprachlichen Verwendungsweisen und verkörperten Erfahrungen fokussiert.

        Das Promotionsprojekt wurde vormals unter dem Titel „,Horizonte‘ – Zur Konstruktion von Sichtbarkeit und Wissen“ (AT) geführt.


        Betreuer*innen
        Prof. Dr. Sigrid Adorf
        Prof. Dr. Hanne Loreck
        Prof. Yvonne Wilhelm

        Finanzierung
        Schweizerischer Nationalfonds SNF: Januar 2016 – Dezember 2020 (davon 12 Monate Unterbruch) im Rahmen des Projekts „“ Insert Citation. Kulturelle Übertragungsprozesse künstlerisch_wissenschaftlich analysieren und Zeichenwerkstatt am ICS

        Promotionsprojekt an der Hochschule für bildende Künste Hamburg

      • Julia Wolf: Re-Visioning Histories. Zeitgenössische künstlerische Praktiken der Verschiebung von Geschichte(n) (AT)

        Gegenwartskünstler*innen, deren Fokus die Auseinandersetzung mit Geschichte ist, sind häufig an einer Dekonstruktion von Setzungen über die Vergangenheit interessiert und wirken an der Verschiebung von allgemein angenommenen, vermeintlichen Gewissheiten mit. Die Aufmerksamkeit des Promotionsvorhabens richtet sich auf die Frage, auf welche Weise zeitgenössische künstlerische Arbeiten Geschichte(n) in Erscheinung bringen, sie denken lassen, sie diskutierbar machen und sich damit selbst am Prozess des Schreibens bzw. Machens von Geschichte(n) beteiligen. Die künstlerischen Arbeiten, die zum Gegenstand eines close readings werden, beschäftigen sich mit zeitgeschichtlichen Ereignissen, die in bestimmte Gewalt- bzw. Zerstörungsverhältnisse eingelassen sind, welche mit Kriegen in der jüngeren Zeit in Zusammenhang stehen (Kosovo, Kurdistan/Nordirak). In einer exemplarischen und eng an den Arbeiten geführten, kritischen Lektüre werden insbesondere die ästhetischen Praktiken der Künstler*innen (z.B. chronopolitische Intervention, wieder-holendes Erinnern) im Umgang mit den Themen Zerstörung, Flucht und Exil untersucht und ihre Zugänge beleuchtet, einen «Möglichkeitssinn» von Geschichte(n) zu entwerfen. Im close reading wird betrachtet, an welchen Verschiebungsprozessen und damit Vervielfältigungen von bestehenden Geschichtsnarrativen sich die künstlerischen Arbeiten beteiligen und welchen Beitrag sie damit zum aktuellen Diskursfeld um Geschichte leisten.


        Betreuerinnen
        Prof. Dr. Elke Krasny, Akademie der bildenden Künste Wien
        Prof. Dr. Sigrid Adorf, Zürcher Hochschule der Künste

        Finanzierung
        Schweizerischer Nationalfonds SNF: Oktober 2017 – Juli 2020 (davon 10 Monate Unterbruch) im Rahmen des Projekts „“ Insert Citation. Kulturelle Übertragungsprozesse künstlerisch_wissenschaftlich analysieren und Zeichenwerkstatt am ICS

        Promotionsprojekt an der Akademie der bildenden Künste Wien