Mainnavigation

    • Bachelor
    • Master
    • Major-Minor
    • PhD Centre
    • Continuing Education
    • Preparatory training
    • Zurich Dance Academy
    • Toni Campus
    • Media and Information Centre
    • Museum für Gestaltung
    • Musikklub Mehrspur
    • Theater der Künste goes «The Valley»
    • Kino Toni
    • The University
    • Toni Campus
    • Teaching
    • Research
    • International
    • ZHdK digital
    • Sustainability
    • Zurich Centre for Creative Economies (ZCCE)
    • Press office
    • Jobs
    • Alumni
    • ZHdK Foundation
    • Z-Kubator
    • Immersive Arts Space
    • Intranet
    • Performing Arts and Film
    • Design
    • Fine Arts
    • Cultural Analysis
    • Music
    • News
    • Annual report 2024
    • Study Projects
    • Research Projects
    • Output directory
    • DIZH
    • Events
    • People
    • Podcasts
    • DE
    • EN
  • Watchlist
  • Menu Menu
You are here:
  1. Research Projects
More: Research Projects

Creating Commons

Institute for Contemporary Art Research (IFCAR)

Künstlerische Projekte, die sowohl symbolisch funktionieren als auch frei nutzbare Ressourcen zur Verfügung stellen, werden als Commons – also Gemeingüter – konzipiert und transdisziplinär aus kunsttheoretischer und sozialwissenschaftlicher Perspektive untersucht.

Artistic projects that function both symbolically and provide freely usable resources are regarded as creating a form of commons and examined transdisciplinarily from an art theoretical and social science perspective.

Commons are resources created and/or managed by a community for the benefit of all. Selected artistic projects of alternative resource generation and use are examined as digital commons in an interdisciplinary manner. Not only do the resources themselves play an important role in the research, but also the communities they manage and their dynamic organizational principles. The tripartite approach of Commons-Commoners-Commoning results in research questions with regard to content, formal and aesthetic innovations of the projects examined as well as their model character for larger social dynamics. The interdisciplinary generated research data are made accessible to a heterogeneous target group as artistic and scientific works. The collaboration with the Haus der elektronischen Künste (HeK, Basel) ensures communication with an art-oriented audience.

Scientific and social context:

In a rapidly changing cultural environment, commons can form models of a democratic, inclusive knowledge order. They offer concrete alternatives to the increasing commercialization of culture and its one-sided selective effects.

Details

  • Research Focus
    • FSP Wissensformen der Kunst
  • Project Lead
    • Felix Stalder (IFCAR)
  • Team
    • Susha Niederberger (IFCAR)
  • Cooperations
    • Haus der elektronischen Künste Basel
  • Resources
    • Project website
  • Duration

    01.01.2017 – 30.06.2020

  • Financing
    • Schweizerischer Nationalfonds SNF (01.01.2017 – 30.06.2020)
  • Research Approaches
    • Applied research
    • Artistic-scientific research
  • Keywords

    Teilhabe, Zusammenarbeit, Inklusion, Interdisziplinarität, erweiterter Kunstbegriff, Gemeingüter, Digitale Infrastrukturen, Künstlerische Forschung

Output

  • Monografien

    Stalder, Felix (2016): Kultur der Digitalität. Berlin: Edition Suhrkamp.

  • Aufsätze in Sammelbänden, Ausstellungskatalogen, Buchbeiträge

    Kleesattel, Ines (2021): «Situated Aesthetics for Relational Critique. On Messy Entanglements from Maintenance Art to Feminist Server Art». In: Sollfrank, Cornelia / Stalder, Felix & Niederberger, Shusha (Hg.): Aesthetics of the Commons. Schriftenreihe des Institute for Contemporary Art Research, ZHdK, 24. Zürich: Diaphanes, 181–197. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.4944036.

  • Aufsätze in Sammelbänden, Ausstellungskatalogen, Buchbeiträge

    Sollfrank, Cornelia (2020): «Im Schatten der öffentlichen Bibliothek. Künstlerische Auseinandersetzungen mit digitalen Commons». In: Griesser-Stermscheg, Martina / Sternfeld, Nora & Ziaja, Luisa (Hg.): Sich mit Sammlungen anlegen. Gemeinsame Dinge und alternative Archive. curating. ausstellungstheorie und praxis, Edition Angewandte, 5. Wien: de Gruyter, 85–95. Online unter: https://www.degruyter.com/view/title/576667.

  • Aufsätze in Sammelbänden, Ausstellungskatalogen, Buchbeiträge

    Stiegele, Juliane (2020): «Kunst als Commoning. Interview mit Cornelia Sollfrank». In: Stiegele, Juliane (Hg.): UTOPIA TOOLBOX 2. 2. 277–288. Online unter: http://www.utopiatoolbox.org/site/uploads/2020/05/UTOPIA_TOOLBOX.2_BlickinsBuch.pdf.

  • Aufsätze in Sammelbänden, Ausstellungskatalogen, Buchbeiträge

    Sollfrank, Cornelia (2019): «Commoning the Institution. or How to Create an Alternative (Art School), When ‘There Is No Alternative’». In: Richter, Dorothee & Kolb, Ronald (Hg.): Revisiting Black Mountain College. Teaching To Transgress. OnCurating, 43. 50–54. Online unter: https://www.on-curating.org/issue-43-reader/commoning-the-institution-or-how-to-create-an-alternative-art-school-when-there-is-no-alternative.html.

  • Aufsätze in Sammelbänden, Ausstellungskatalogen, Buchbeiträge

    Sollfrank, Cornelia (2019): «The Surplus of Copying. How Shadow Libraries and Pirate Archives Contribute to the Creation of Cultural Memory and the Commons». In: Kargl, Michael & Thalmair, Franz (Hg.): originalcopy – Post-Digital Strategies of Appropriation. Edition Angewandte. Berlin: De Gruyter, 338–345. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.3908390.

  • Aufsätze in Sammelbänden, Ausstellungskatalogen, Buchbeiträge

    Stalder, Felix (2019): «Deepest of Black. AI as social power». In: Himmelsbach, Sabine / Margini, Boris (Hg.): Entangled Realities Artificial intelligence and its impact on human life and society. Basel: Christoph Merian Verlag, 125–148.

  • Aufsätze in Sammelbänden, Ausstellungskatalogen, Buchbeiträge

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Post-IP Aesthetics. Kunst und ihre veränderte Rolle in der Knowledge Economy». In: Frimmel, Sandra & Traumane, Mara (Hg.): Kunst vor Gericht. Ästhetische Debatten im Gerichtssaal. Berlin: Matthes & Seitz, 149–168. Online unter: https://www.matthes-seitz-berlin.de/buch/kunst-vor-gericht.html.

  • Aufsätze in Fachzeitschriften

    Stalder, Felix (2019): «Feedback as Authenticity». In: Heitz, Michael (Hg.): Diaphanes Magazine. 8/9. Zürich, Berlin: Diaphanes, 45–48.

  • Aufsätze in Fachzeitschriften

    Sollfrank, Cornelia & Stalder, Felix (2017): «Von Creative Commons zu Creating Commons». Bildpunkt. Zeitschrift der IG Bildende Kunst. 44. 22–25. Online unter: https://igbildendekunst.at/bildpunkt_/von-creative-commons-zu-creating-commons/.

  • Artikel in Magazinen

    Niederberger, Shusha (2019): «Feminist Server – Sichtbarkeit und Funktionalität. Digitale Infrastruktur als gemeinschaftliches Projekt». Springerin. 4. 8–9. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.3895646.

  • Artikel in Magazinen

    Niederberger, Shusha (2019): «Technologie von unten. Feministische Technologiekritik und algorithmische Gegenwart». Fabrikzeitung. 350. 6–6. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.3743234.

  • Artikel in Magazinen

    Niederberger, Shusha / Sollfrank, Cornelia & Stalder, Felix (2019): «OPEN SCORES. How to Program the Commons». Springerin. 4. Ausstellungskonzept. 7–7. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.3873267.

  • Artikel in Magazinen

    Rittberger, Kevin (2019): «Furtherfield – mit Nachahmung fangen CommonistInnen wenig an». Springerin. 4. 10–11. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.3724586.

  • Artikel in Magazinen

    Sollfrank, Cornelia (2019): «What can we learn from the (digital) Commons?. Ästhetische Praxen des Lernens und Verlernens». Springerin. 4. 4–6. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.3724624.

  • Artikel in Magazinen

    Stalder, Felix (2019): «Von der Teilnahme zur Aneignung. Ein Horizont künstlerischer Praxis?». Springerin. 4. 12–14. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.3724582.

  • Herausgeberschaft

    Schenker, Christoph (Hg.) (2022): Inventory and Hinge. Entangled Fields of Research in the Arts. Institute for Contemporary Art Research 2001-2022. Institute for Contemporary Art Research series, 29. Zürich: Diaphanes. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.7524372.

  • Herausgeberschaft

    Sollfrank, Cornelia / Stalder, Felix & Niederberger, Shusha (Hg.) (2021): Aesthetics of the Commons. Schriftenreihe des Institute for Contemporary Art Research, ZHdK, 24. Zürich & Berlin: Diaphanes. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.4944036.

  • Herausgeberschaft

    Niederberger, Shusha / Sollfrank, Cornelia & Stalder, Felix (Hg.) (2020): Open Scores. How to Program the Commons. Exhibition Catalogue. Berlin & Zürich: Panke Gallery & Creating Commons. Online unter: https://doi.org/10.5281/zenodo.6470244.

  • Video-Datei

    Dragona, Daphne (2018): «Commoning Infrastructures. Promises, challenges, and the role of art».

  • Video-Datei

    Niederberger, Shusha (2018): «Ecosystems of Writing. Interview with Michael Murtaugh».

  • Video-Datei

    Niederberger, Shusha (2018): «Feminist Hackspace. Interview with Patricia Reis and Stephanie Wuschitz».

  • Video-Datei

    Rassel, Laurence (2018): «Rethinking the Art School».

  • Video-Datei

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Experimenting with Institutional Formats. Conversation with Laurence Rassel».

  • Video-Datei

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Forms of Ongoingness. Interview with Femke Snelting and spideralex». Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/forms-of-ongoingness/.

  • Video-Datei

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Negotiating Space in Culture and Technology. Interview with Ruth Catlow and Marc Garrett».

  • Video-Datei

    Stalder, Felix (2018): «Crowd Benefits. Interview with Mauricio O’Brian».

  • Video-Datei

    Stalder, Felix (2018): «Hybrid Spaces. Interview with Panayotis Antoniadis».

  • Video-Datei

    Stalder, Felix (2018): «Institutional Practice. Interview with Peter Westenberg».

  • Video-Datei

    Stalder, Felix (2018): «Networking Institutions. Interview with Z. Blace».

  • Video-Datei

    Stalder, Felix (2018): «Publishing as Commons Practice. Interview with Alessandro Ludovico».

  • Video-Datei

    Stalder, Felix (2018): «Working with the Paradoxes of Technology. Interview with Marek Tuszynski».

  • Video-Datei

    Goriunova, Olga (2017): «Next few years of art and commons.. on idiosyncratic learners and radical lurkers».

  • Video-Datei

    Sollfrank, Cornelia (2017): «The Practice of Sharing Knowledge. Interview with Sean Dockray».

  • Video-Datei

    Stalder, Felix (2017): «Caring for the Public Library. Interview with Marcel Mar and Tomislav Medak».

  • Video-Datei

    Stalder, Felix (2017): «Expanding Cinema. Interview with Sebastian Lüttgert and Jan Geber».

  • Video-Datei

    Stalder, Felix (2017): «From Notepad to Cultural Resource. The Aesthetics of Crosslinking at Monoskop. Interview with Dušan Barok».

  • Andere Publikationen

    Metz, Markus (2019): Creating Commons: Netz-Projekte als digitale Allmende. In: Bayerischer Rundfunk (Hg.): Zündfunk Generator. Radiosendung. Bayerischer Rundfunk. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/creating-commons-netz-projekte-als-digitale-allmende/.

  • Ausstellungen, Konzerte, Aufführungen, Filmpräsentationen etc.

    Niederberger, Shusha / Sollfrank, Cornelia & Stalder, Felix (2019): «OPEN SCORES. How to program the Commons». Ausstellung. 21.09.2019–12.10.2019. panke.gallery, Berlin. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/open-scores/.

  • Ausstellungen, Konzerte, Aufführungen, Filmpräsentationen etc.

    Sollfrank, Cornelia (2019): «Artistic Shadow Libraries. Find The File». Artistic Shadow Libraries. 21.03.2019–23.03.2019. Haus der Kulturen der Welt, Berlin. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/?p=644.

  • Ausstellungen, Konzerte, Aufführungen, Filmpräsentationen etc.

    Sollfrank, Cornelia (2019): «Find the File». Artistic Shadow Libraries. Video Installation. 21.03.2019–24.03.2019. Haus der Kulturen der Welt, Berlin. Online unter: https://hkw.de/de/programm/projekte/2019/find_the_file/programm_146483/veranstaltungen_146483.php.

  • Ausstellungen, Konzerte, Aufführungen, Filmpräsentationen etc.

    Sollfrank, Cornelia (2018): «top tens. 24h ubu screening». I don't know, Interview with Andy Warhol. Video Screening. 16.03.2018–18.03.2018. Onassis Cultural Center, Athen. Online unter: https://www.onassis.org/whats-on/shadow-libraries-ubuweb-athens/.

  • Ausstellungen, Konzerte, Aufführungen, Filmpräsentationen etc.

    Sollfrank, Cornelia (2017): «Commons Lab. resources - people - processes». Commons Lab. 30.03.2017–22.04.2017. Studio XX, Montreal. Online unter: https://www.ada-x.org/en/activities/commons-lab-ressources-personnes-processus-cornelia-sollfrank/.

  • Ausstellungen, Konzerte, Aufführungen, Filmpräsentationen etc.

    Sollfrank, Cornelia (2017): «Multiple Future. Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions 2017». Giving What You Don't Have. Video Installation. 10.02.2017–26.02.2017. Tokyo Photographic Art Museum, Tokyo. Online unter: https://www.yebizo.com/en/program/detail/01-12.

  • Ausstellungen, Konzerte, Aufführungen, Filmpräsentationen etc.

    Sollfrank, Cornelia (2016): «Giving What You Don't Have». 11.11.2016–26.11.2016. Taipeh, Taiwan. Online unter: http://digitalartfestival.tw/daf16/en-exhibition-7.php.

  • Öffentliche Präsentationen

    Niederberger, Shusha (2020): «Infrastrukturen in den digital Commons». Lecture. 09.03.2020–09.03.2020. Zürcher Hochschule der Künste, Zürich.

  • Öffentliche Präsentationen

    Niederberger, Shusha (2019): «Unlearning Copyright. From the digital to the communal in artistic practise». Lecture. Zürcher Hochschule der Künste, Zürich.

  • Öffentliche Präsentationen

    Stalder, Felix (2016): «Kultur der Digitalität». 06.12.2016. Klagenfurt, AT.

  • Konzept, Organisation und Durchführung

    De Sena, Isabel (2019): «Thick Webs & Continuous Relays: Feminist Epistemologies for the Digital Commons». Talk. 11.10.2019–11.10.2019. panke.gallery, Berlin.

  • Konzept, Organisation und Durchführung

    Lütgert, Sebastian / Lund, Cornelia (2019): «Film as Digital Object». Talk and Screening. 27.09.2019–27.09.2019. panke.gallery, Berlin.

  • Konzept, Organisation und Durchführung

    Niederberger, Shusha / Sollfrank, Cornelia & Stalder, Felix (2019): «Affects, Collectives, and Aesthetics. Panel at Transmediale 2019, Berlin». Transmediale 2019. Panel. 01.02.2019–01.02.2019. Haus der Kulturen der Welt, Berlin. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/creating-commons-affects-collectives-aesthetics/.

  • Konzept, Organisation und Durchführung

    Stalder, Felix; Sollfrank, Cornelia (2019): «Affects, Collectives, and Aesthetics (Panel Discussion)». Transmediale, 2019. 01.02.2019–01.02.2019. Berlin. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/?p=624.

  • Vorträge, Referate

    Felix Stalder (2019): «Was ist Digitalität». Was ist Digitalität? Philosophische und pädagogische Perspektiven. Keynote Vortrag. 28.06.2019–29.06.2019. LMU Ludwig-Maximilians-Universität, München. Online unter: https://www.digitalitaet2019.philosophie.uni-muenchen.de/index.html.

  • Vorträge, Referate

    Niederberger, Shusha (2019): «Unlearning Copyright in Artistic Practise». HOW TO: Copy Paste and Rights. Lecture. 20.11.2019–20.11.2019. Zürcher Hochschule der Künste, Zürich.

  • Vorträge, Referate

    Niederberger, Shusha / Sollfrank, Cornelia & Stalder, Felix (2019): «Study Night: Artistic Practices of Commoning». Lecture. 12.06.2019–12.06.2019. Leuphana Universität, Lüneburg.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «cyber-/techno-feministische körperfantasien». (Dis)abled Technobodies. Symposium. 24.04.2019–24.04.2019. Volksbühne Berlin, Grüner Salon, Berlin. Online unter: https://www.saloon-berlin.de/2019/04/22/dis-abled-tech-nobodies/.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «Digital dreams and post-digital awakening». Schattenwelten der documenta, documenta studien. 15.11.2019–15.11.2019. Bali Kino, Kassel. Online unter: https://documenta-studien.de/en/news/digitale-traume-und-post-digitales-erwachen-vortrag-von-cornelia-sollfrank.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «How to Create Commons». lecture series. Vortrag. 08.05.2019–08.05.2019. HafenCity University, Hamburg.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «I AM NOT A LOCAL GIRL». Trans/Feminist Hacking - Spaces, Communities and Practices. 12.12.2019–13.12.2019. Einstein Center Digital Future, Berlin. Online unter: https://www.digital-future.berlin/veranstaltungen/veranstaltung-im-detail/news/symposium-transfeminist-hacking/?tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=b28f89646ec7652b69db16fac8c03a93.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «Learning from Artistic Shadow Libraries». Find the File. 24.03.2019–24.03.2019. Haus der Kulturen der Welt, Berlin. Online unter: https://hkw.de/de/programm/projekte/2019/find_the_file/programm_146483_diskurs/termine.php.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «Learning from Shadow Libraries». /ecm diskurs 40. Vortrag. 08.11.2019–08.11.2019. Universität für angewandte Kunst Wien, Wien. Online unter: https://www.dieangewandte.at/termine/ecm_diskurs_40_learning_from_shadow_libraries_08-11-2019.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «net.art generator – ein konzeptuelles Tool zur Erforschung digitaler Autorschaft». Digitale Kunst – künstliche und künstlerische Intelligenzen. Fachtagung. 14.03.2019–14.03.2019. Zürcher Hochschule der Künste, Zürich. Online unter: https://collegium.ethz.ch/wp-content/uploads/2018/10/190314_digitale_kunst.pdf.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «Technofeminist concepts and practices». ELIA Academy: What’s going on Here? Decoding Digitality in Higher Arts Education. Keynote. 25.09.2019–27.09.2019. Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart, Campus Weißenhof, Stuttgart. Online unter: http://www.abk-stuttgart.de/aktuell/veranstaltung/2019/09/25/e/p/c/9th-elia-academy.html.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «The Art of Making Trouble». DIGIFEM: Queer-feministische Positionen zur Überwindung des digitalen Steinzeitalters. 28.11.2019–30.11.2019. Kampnagel, Hamburg. Online unter: https://www.kampnagel.de/de/programm/the-art-if-making-trouble/.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «The Revolution of Digital Languages». When Cyber Turns to Sound of Poetry. A Symposium on Post-Cyber-Feminisms. Symposium. 12.04.2019–12.04.2019. Migros Museum, Zürich. Online unter: https://migrosmuseum.ch/veranstaltungen/symposium-the-revolution-of-digital-languages-or-when-cyber-turns-to-sound-of-poetry-a-symposium-on-post-cyber-feminisms-1.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2019): «Wie Künstler*innen digitale Commons schaffen». Netzwerktreffen der Medienwerkstatt Berlin. Vortrag. 04.12.2019–04.12.2019. Medienwerkstatt des bbk berlin, Berlin.

  • Vorträge, Referate

    Stalder, Felix (2019): «Creating Commons. Report on an ongoing research project». tcs philosophy & literature conference. 31.05.2019–31.05.2019. Alpen Adria Universtität, Klagenfurt.

  • Vorträge, Referate

    Stalder, Felix (2019): «Culture and the Digital Condition». Elia Conference. Keynote Presentation. 25.09.2019–27.09.2019. Stuttgart State Academy of Art and Design, Stuttgart.

  • Vorträge, Referate

    Stalder, Felix (2019): «Digital commons». URBAN COMMONS Kulturanthropologische Untersuchungen urbaner Situationen des Gemeinschaffen. 05.07.2019–05.07.2019. Hafencity Universität, Hamburg.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2018): «affective archives». Shadow Libraries: UbuWeb in Athens. Symposium. 17.03.2018–17.03.2018. Onassis Cultural Center, Athen. Online unter: https://www.onassis.org/whats-on/shadow-libraries-ubuweb-athens.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Auf der Suche nach der verlorenen Information – von kreativen Algorithmen und konnektiven Ressourcen». Art & Algorithms #2. Veranstaltungsreihe. 13.12.2018–13.12.2018. NRW-Forum, Düsseldorf. Online unter: https://www.nrw-forum.de/veranstaltungen/art-algorithms-2.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Digitale Autorschaft und kollektive Praxis». Wie wollen wir zusammen arbeiten? Salon zu geistigem Eigentum und kollektiver Autor*innenschaft. Diskussionsveranstaltung. 31.10.2018–31.10.2018. Aquarium am Südblock, Berlin. Online unter: https://www.facebook.com/events/154978048789144/.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Education to ...?». Revisiting Black Mountain College. Symposium. 25.05.2018–25.05.2018. Zürcher Hochschule der Künste, Zürich. Online unter: https://blog.zhdk.ch/revisit/symposium/.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Eine Aneignung der Aneignung». Pirating Presence. 28.07.2018–28.07.2018. Haus am Lützowplatz, Berlin. Online unter: https://www.hal-berlin.de/ausstellung/aneignung-der-aneignung/.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2018): «From a copyright-critical practice to commons research». Pirating Presence – Eine Aneignung der Aneignung. 28.07.2018–28.07.2018. HAL, Berlin. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/?p=525.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2018): «learning from the shadow library». Launch of the Centre for Postdigital Cultures (CPC). Keynote. 07.02.2018–07.02.2018. University of Coventry, Coventry. Online unter: https://www.coventry.ac.uk/research/about-us/research-events/2018/launch-of-the-centre-for-postdigital-cultures/.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Warum Technik nicht neutral ist». »Drehmoment« Produktionskunst-Festival. Vortrag. 09.10.2018–09.10.2018. Hochschule Esslingen, Esslingen.

  • Vorträge, Referate

    Stalder, Felix; Niederberger, Shusha (2018): «Feministische Perspektiven auf digitale ästhetische Praktiken.». Brown Bag Lunches, ifcar. 25.10.2018–25.10.2018, HS 2018. Zürich. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/?p=566.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2017): «Art & Speculative Commons». Lecture Series. Vortrag. 27.03.2017–27.03.2017. Concordia University, Montreal.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2017): «Art and Speculative Commons». Into the Multiple Future. Podiumsdiskussion. 18.02.2017–18.02.2017. Tokyo Photographic Art Museum, Tokyo.

  • Vorträge, Referate

    Sollfrank, Cornelia (2017): «Trial and Error: Speculative Concepts for an Open and Collaborative Society». Lecture Series. Vortrag. 05.04.2017–05.04.2017. McGill University, Montreal.

  • Andere aktive Teilnahmen (Podiumsteilnahme, Posterpräsentation etc.)

    Niederberger, Shusha (2019): «Iterations Talks and Performances». Operating / Exploitation. Panel Moderation. 07.11.2019–07.11.2019. BOZAR, Brüssel.

  • Andere aktive Teilnahmen (Podiumsteilnahme, Posterpräsentation etc.)

    Stalder, Felix (2019): «KI und Kunst». Digitale Kunst – künstliche und künstlerische Intelligenzen. 14.03.2020–13.03.2020. Zürcher Hochschule der Künste, Zürich.

  • Teilnahmen auf Einladung

    Sollfrank, Cornelia (2018): «Artistic Shadow Libraries». Archives – Find the File. 28.11.2018–29.11.2018. Goethe Institut, Beirut, Beirut. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/?p=592.

  • Teilnahmen auf Einladung

    Stalder, Felix; Sollfrank, Cornelia (2018): «Creating Commons – and creating commons-based exhibition formats». Talks - Postgraduate Programme in Curating Zürich. Projekt Präsentation und Diskussion. 20.04.2018–20.04.2018, FS 2018. Zürich. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch/?p=653.

  • Webseiten

    Niederberger, Shusha / Sollfrank, Cornelia & Stalder, Felix (2017): «creating commons». In: Niederberger, Shusha / Sollfrank, Cornelia & Stalder, Felix (Hg.): creating commons. Projektwebseite. Online unter: http://creatingcommons.zhdk.ch.

  • Wissensvermittlung an ein nicht-akademisches Publikum

    Barok, Dusan (2019): «Wiki What?». Workshop. 22.09.2019–22.09.2019. panke.gallery, Berlin.

  • Wissensvermittlung an ein nicht-akademisches Publikum

    Lütgert, Sebastian (2019): «0xDB». Workshop. 28.09.2019–28.09.2019. panke.gallery, Berlin.

  • Wissensvermittlung an ein nicht-akademisches Publikum

    Sollfrank, Cornelia / Niederberger, Shusha & Hubin, Andrea (2019): «Moments of Autonomy. Technofeminist Educational Strategies». Workshop. 12.10.2019–12.10.2019. panke.gallery, Berlin.

  • Medienresonanz

    Djordjevic, Valie (2019): «Wie Künstler*innen Digital Commons nutzen und neue Kunstformen damit erschaffen». iRIGHTS Info, 21.09.2019. Besprechung von: creating commons. Niederberger, Shusha / Sollfrank, Cornelia & Stalder, Felix. Online unter: https://irights.info/artikel/wie-kuenstlerinnen-digital-commons-nutzen-und-neue-kunstformen-damit-erschaffen/29702.

  • Gutachter:innentätigkeit

    Stalder, Felix (2020): Peek Evaluation. International expert for the Evaluation of Peek FWF Arts-based Research Programme. 01.06.2020–01.02.2022. Vienna, Austra.

  • Gutachter:innentätigkeit

    Stalder, Felix (2019): “The Digital Image”. 16.05.2019–17.05.2019. Deutsche Forschungsgesellschaft, Berlin.