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    Dr. Harald Krämer

    Lehrt im BA Design und in der Fachrichtung Cast / Audiovisual Media

    Function
    Dozent
    Field
    Bachelor of Arts in Design - Departement Design

    Contact
    harald.kraemer@zhdk.ch
    http://www.lotsremark.net

    Dr. Harald Krämer

    More Information

    Biography

    Harald Kraemer

    Kunstwissenschaftler, Ausstellungsmacher und Gestalter mit einem langjährigen Schwerpunkt auf Medien im Museum. Seine Dissertation über Museumsinformatik und Digitale Sammlung an der Universität Trier/Mosel war die erste Promotion zu einem Thema der Informatik im Fach Kunstgeschichte im deutschsprachigen Raum. 1992 erwarb er einen MA in Museumswissenschaft und Curating am Wiener Institut für Kulturwissenschaften.

    Mit seiner mitbegründeten Museum Consulting Firma (Wien, Berlin, dann Zürich) hat er mehr als 40 Museumsmanagement-Projekte realisiert und Sammlungs- und Museumsmanagementsysteme entwickelt. Als Produzent, Informationsarchitekt und Creative Director von Online- und Offline-Hypermedia-Applikationen für Museen und Universitäten produzierte er mehr als 200 interaktive Anwendungen wie Kunst und Industrie (Museum für angewandte Kunst in Wien), Vienna Walk Demo (der Prototyp eines interaktiven Online-Films auf DVD-ROM) oder Virtual Transfer Musée Suisse (eine umfangreiche webbasierte Kommunikationsstrategie, die interaktive Geschichten über 600 Artefakte der 8 Schweizer Landesmuseen in 5 Sprachen erzählt) sowie preisgekrönte E-Learning-Kurse für die Universitäten Bern und Zürich.
    Er hat über 20 größere Forschungsprojekte im Bereich Medien in Museen geleitet. Seit 2010 hat er 2,5 Millionen Euro an Forschungsgeldern generiert.

    Harald Kraemer ist bekannt für seine thematisch konzipierten Ausstellungen und seine kuratorische Handschrift. Mittlerweile hat er über 40 Ausstellungen selbst realisiert und an mehr als 60 Ausstellungen mitgearbeitet. Bereits 1994 war er als Co-Kurator in der Wiener Secession an der Ausstellung Aura (1994) tätig und kuratierte ISEA2016 Hongkong (140 Künstler an 4 Standorten wie HKU, PolyU, CityU und Connecting Space), The Age of Experience (2015/16 Hongkong; Wien), Interval in Space (2017/18 Fundaziun Nairs; Hongkong) und zuletzt in Hong Kong mit über 200 Kunstwerken von 34 KünstlerInnen die Ausstellung Future Memories. Utopia Dystopia Nature (www.futurememories.scm.cityu.edu.hk. 2012 gründete er gemeinsam mit Janine Stoll in Klein-Basel den Projektraum lotsremark in dem es u.a. Ausstellungen von George Steinmann, Marcel Broodthaers, Jeffrey Shaw und Robert Lettner zu sehen gab. Sei 2020 realisert lotsremark ein Artist-in Residence Programm. www.lotsremark.net.

    Die Erfahrungen aus seinen Projekten als Kurator, Gestalter, Verleger und Produzent fließen direkt in seine Lehre ein, so dass er eine hohe Synergie in angewandter Forschung und praktischer Lehre erreicht. In all seinen Kursen geht es um Selbstbestimmung, Selbstarbeit, Selbstorganisation und Selbstmanagement als Modelle einer Lernkultur, die die ganzheitliche Entwicklung der Studierenden in den Mittelpunkt stellt. Nachhaltige Veränderungen in der Bildung können nur durch eine Lernkultur erreicht werden, die einen ganzheitlichen Ansatz fördert.
    Seit 2009 lehrt er am Departement Design der Zürcher Hochschule der Künste. 2014 wurde Harald Kraemer nach Hongkong eingeladen, um das MA-Programm Curating Art & Media an der School of Creative Media der City University of Hong Kong aufzubauen. Dort hat er mit seinen grösstenteils aus Hong Kong und Mainland China stammenden Studierenden mehr als 900 Ausstellungen besucht und es wurden unter seiner Leitung über 20 studentische Ausstellungsprojekte realisiert.

    Mit 25 Buchpublikationen, darunter 8 Monographien und über 180 wissenschaftlichen Artikeln, Katalogaufsätzen und Rezensionen ist H. Kraemer ein produktiver Autor und Herausgeber. Die Themen reichen von zeitgenössischer Kunst, theoretischer und angewandter Museologie, Fragen nach der Zukunft der Museen bis hin zu digitalem und immateriellem Kulturerbe, Mediendesign, interaktivem Storytelling und Langzeitarchivierung. Für 2022 bereitet er die Publikation "Museums and their digital intangible Heritage" vor.


    ENGLISH
    Harald Kraemer is an art historian, curator and designer with a long-standing focus on media in museums. His PhD thesis on Museum Informatics and Digital Collection at the University of Trier/Moselle has been the first PhD about Informatics in Art History in German speaking countries. In 1992 he got a MA in museum studies and curatorship of the Viennese Institute for Cultural Studies.

    With his co-founded Art Consulting company based in Vienna, Zurich and Berlin he has realized more than 40 Museum management projects and developed Collection and Museum Management Systems. As a producer, information architect and creative director of online and offline hypermedia applications for museums and universities, he produced more than 200 interactive applications like Art and Industry (Museum of applied Arts in Vienna), Vienna Walk Demo (the prototype of an interactive online film on DVD-ROM) or Virtual Transfer Musée Suisse (an extensive web-based communication strategy telling interactive stories about 600 artefacts of the 8 Swiss National Museums in 5 languages) as well as award-winning e-learning courses for the Universities of Bern and Zurich.
    He has led over 20 major research projects in the field of media in museums. Since 2010, he has generated EUR 2.5 million in research funding.

    Harald Kraemer is well known for his well-designed exhibitions and his unique curatorial signature. As a curator with over 40 own realized exhibitions and more than 50 co-curated exhibitions, he has developed his own signature of the design of art exhibitions, which emphasize his exhibitions in an international environment. He curated exhibitions like Aura (1994 Vienna), ISEA2016 Hong Kong (140 artists in 4 locations like HKU, PolyU, CityU), The Age of Experience (2015/16 Hong Kong, Vienna), Interval in Space (2017/18 Nairs, Hong Kong) and recently Future Memories. Utopia Dystopia Nature (over 200 works of 34 artists). In 2012 he co-founded together with Janine Stoll in Basel the offspace lotsremark Projekte. www.lotsremark.net.

    The experience gained in his projects as system analyst, producer, creative director, curator and designer flows directly into his teaching, so that he achieves a high synergy in applied research and practical teaching. Since 2009 he has been teaching in the Department of Design at Zurich University of the Arts, in 2012 he got tenured. In 2014 Harald Kraemer has been invited to Hong Kong to develop the MA programme Curating Art & Media at School of Creative Media at City University of Hong Kong. All his courses focus on self-determination, self-work, self-organisation and self-management as models of a learning culture that focuses on the holistic development of students. Sustainable changes in education can only be achieved through a learning culture that promotes a holistic approach. In Hong Kong he has visited more than 900 exhibitions with his students and they have realized under his lead over 20 exhibitions.

    With 25 book publications including 8 monographs and over 180 scientific articles, catalogue essays and reviews, H. Kraemer is a prolific writer and renown publisher. The topics range from contemporary art, theoretical and applied museology, questions about the future of museums to digital and intangible cultural heritage, media design, interactive storytelling, and long-term archiving. For 2022 he is preparing the publication Museums and their digital intangible Heritage.


    Focal points in research:
    Hypermedia Design online and offline, Media design theory, curatorial dramaturgy, exhibition design, cross media art, contemporary art


    Focal points in teaching:

    • hypermedia, design theory, science design, information design, visual communication, interaction design, dramaturgy, interactive storytelling
    • art history 19.-21. century, media art history
    • museology, documentation, digital collection, collection management system, museum and media management
    • dystopian science fiction movies

    Academic Societies / Scientific Board:
    • Global Academic Fellow, Hong Kong University Museum and Art Gallery (2020-)
    • Board of Media Arts Cultures Consortium, Erasmus Mundus Joint Master Program (2014-2018)
    • Mitglied des Senats, ZhdK (2012-2013)
    • H-LIST Museum Professionals. European Online Forum for Museum and Cultural Sciences (2001-)
    • Donau Universität Krems, Zentrum für Bildwissenschaften (2002-2021)
    • The New Media Consortium / Horizon Project Europe's Expert Advisory Board / Horizon Report Museum Advisory Board (2010-2012)
    • University of the Aegean, Department of Cultural Technology and Communication (2002-2004)
    • Hong Kong Arts Development Council Examiner (2015-2017)
    • Member of Jury Media Art Category, ifva Awards, Hong Kong Arts Centre (2015)
    • Member of Sports and Culture Committee of City University of Hong Kong (2014-2020)
    • Member of Jury 1st Shenzhen Creative Design Award (2015)

    Program committee:
    • Culture and Computer Science Berlin
    • EVA Electronic and Imaging in the Visual Arts EVA Berlin
    • ICHIM International Cultural Heritage Informatics Meeting
    • ICOM International Council of Museums CIDOC Comité international pour la Documentation
    • ICOM / CIDOC Chair der Contemporary Art Working Group 1994-2000
    • ISEA International Symposium on Electronic Art
    • M@I Museums and the Internet
    • MCN Museum Computer Network
    • MW Museums and the Web
    • NODEM Nordic Digital Excellence in Museums
    • VSMM Virtual System Multi Media

    Publication

    Harald Kraemer

    TEACHING (in selection)

    • 2014-2021 School of Creative Media, City University of Hong Kong
    • 2008-2009 Universität Konstanz, Digital Art, Digital Media
    • 2005-2007 Universität Bern, Institut für Kunstgeschichte
    • 2009- Zürcher Hochschule der Künste, Departement Design
    • 2004/2008 Universität Zürich, Institut für Kunstgeschichte
    • 2003/2006 Universität Lüneburg, Kulturinformatik
    • 2002- Donau Universität Krems, Zentrum für Bildwissenschaften
    • 2001/2003 Universität Bochum, Institut für Medienwissenschaft, Institut für Film- und Fernsehwissenschaft
    • 2000-2001 Universität Köln, Institut für Kunstgeschichte

    RESEARCH (in selection)
    • 2020-2021 Future Memories. Utopia Dystopia Nature. Scientific investigation of artistic strategies for dealing with climate change.
    • 2019-2020 The Role of Audiovisual Storytelling and Sound Design in Interactive Applications for Museums and in Digital Cultural Heritage
    • 2017-2019 Multimedia Classics & Transmedia Storytelling
    • 2016-2018 Archiving Ephemeral Knowlegde – Hong Kong Martial Arts as a Documentation Strategy for Intangible Cultural Heritage
    • 2015-2018 Digital Cultural Heritage & Multimedia in Museums – The Chinese View
    • 2015-2018 Collaborative Learning through Immersion
    • 2014-2017 Innovation in Galleries, Libraries, Archives and Museums
    • 2013-2018 Archiv Robert Lettner, Vienna
    • 2009-2015 MAK Web Collections, Vienna
    • 1999-2001 Documentation & Digitisation of Contemporary Art, University of Cologne

    CONSULTING
    SAGW, Bern; Jewish Museum Berlin; Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Dusseldorf; Staatliche Kunsthalle Karlsruhe; Museum Schloss Kyburg; Zentralinstitut for Art History, Munich; Institut für moderne Kunst, Nuremberg; MAK – Museum of applied Arts, Vienna; Austrian National Library; Technisches Museum Vienna; Wiener Secession; Swiss National Museum and Musée Suisse Group Zurich; Swiss Institute for Art Sciences SIK/ISEA, Zurich


    EXHIBITIONS (in selection)
    • Future Memories. Utopia Dystopia Nature, Run Run Shaw Creative Media Centre, City University of Hong Kong, 03.03.–06.04.2021 (with more than 200 art works of 34 artists) www.futurememories.scm.cityu.edu.hk.
    • Beat Feller. Cuttings, lotsremark, Basel, 14.06.–11.07.2020 (Curated by J. Stoll)
    • Tobias Klein. Metamorphorsis or Confrontation, University of Hong Kong Museum and Art Gallery, 20.05.–04.10.2020, (Curated by F. Knothe & H. Kraemer) www.youtube.com/watch?v=p47j-pMS3rM.
    • Tanya Akhmetgalieva. Selected Videoworks, lotsremark, Basel, 01.–09.02.2020 (Curated with J. Stoll)
      -Tobias Klein. Identities & Fractures, Goethe Gallery, Goethe-Institut Hong Kong, 12.12.2019–25.01.2020
    • Max Hattler. Receptive Rhythms, Goethe Institut Hong Kong, 05.–28.09.2019
    • Jeffrey Shaw. Encompassing the Golden Calf 1966>2019, lotsremark, Basel, 11.06.–16.07.2019
    • Adrian Falkner. Hands, lotsremark, Basel, 28.04.–01.06.2019 (Curated with J. Stoll)
    • Marcel Broodthaers. 50 ans après. Section Digestive. Eine Intervention von Yolanda Esther Natsch, lotsremark Projekte, Basel, 4.11.–2.12.2018 (Co-Curating with Janine Stoll)
    • Orte und Unorte des Glücks. Die künstlerischen Entfaltungen des Herbert Starek.
      Spielarten einer kognitiven Kartographie, lotsremark, Basel 18.08.–13.10.2018 (Co-Curating with Janine Stoll)
    • Anders Scrmn Meisner. Her lost necklace. Your big chance, lotsremark, Basel, 14.–16.06.2018 (Co-Curating with Janine Stoll)
    • Fred Frith / Heike Liss: DRAWINGSOUND, Performance, lotsremark, BAsel, 12.06.2018 (Co-Curating with Janine Stoll)
    • Gestures of Truthfulness. A Conjunction of Edgar Leciejewski & Eugene Zhang
      Goethe Institut Hong Kong, 22.02.–24.03.2018
    • Carla CHAN. Breathing the Unpredictable, Goethe Gallery, Goethe Institut Hong Kong, 10.01.-13.02.2018.
    • INTERVAL IN SPACE. Au Hoi Lam, Nadim Abbas, Judith Fegerl, Beat Feller, Lee Kit, LAI Cheuk Wah Sarah, Zilla Leutenegger, Matthias Liechti, Kingsley Ng, Boris Rebetez, Fundaziun Nairs, 15.07.-31.10.2017, Osage Foundation, Hong Kong 18.12.2017-28.02.2018.
    • Roman Klonek. Imaginary Friends. Goethe Gallery, Goethe Institut Hong Kong, 11.05.-17.06.2017.
    • THE AGE OF EXPERIENCE. Angewandte Innovation Lab, Universität für angewandte Kunst, Wien, 02.12.-20.12.2016.
    • ISEA2016 HONG KONG. CULTURAL R>EVOLUTION. Juried Exhibition Show ISEA, CityU; PolyU; HKU; Connecting Spaces Zurich Hong Kong, 16.05.-24.05.2016.
    • New Ways to Colour the Wall. A Growing Installation by Christoph Dahlhausen, Goethe Institut, 2015.
    • THE AGE OF EXPERIENCE. School of Creative Media, Hong Kong, 13.03.-22.04.2015. ageofexp.scm.cityu.edu.hk
    • FREEZE FRAME. Extreme Environments Antarctica, CityU, 24.05.-14.06.2014 (Exhibition design)
    • Cabane und Liebe. V9-Projekt von Linus Gerstner, Daniel Kuenzler und Adrian Käser, Lotsremark Projekte, Basel 19.10.-14.12.2013
    • Das unsichtbare Archiv des Robert Lettner, lotsremark, Basel, 30.05.-08.08.2013
    • Das dritte Relat. Eine wachsende Skulptur von George Steinmann, lotsremark, Basel, 26.02.-22.03.2013.
    • George Steinmann - Marcel Broodthaers. DYSPOSITIVE, lotsremark, Basel, 13.10.-15.12.2012.
    • PENDANTS PARLANTS. MUMPRECHT / STAREK / SCHEME Rudolf Mumprecht / Herbert Starek / Scheme, Kunsthaus Interlaken, 17.3.-13.5.2012.
    • 69-96. Kreativitaet oder Krawall. Linksalternatives Leben am Seerhein, Kuturforum Konstanz, 2009
    • Connaisseure unterwegs. Die Reisen von Hans R. Hahnloser und Julius von Schlosser zu kulturellen Stätten im Europa der zwanziger Jahre, Zentralbibliothek, Universitaet Bern 2007-2008
    • Robert Lettner. Bilder zur magischen Geometrie, Wiener Secession, 20.11.1998-17.01.1999
    • Reichweiten - Dosahy. 2 x 3 Positionen österreichischer Gegenwartskunst, Ausstellungen in Iglau, Königgrätz, Pilsen und Prag, 1995
    • Aura - Die Realität des Kunstwerks zwischen Autonomie, Reproduktion und Kontext, Medienraum der Ausstellung, Wiener Secession, 1994
    • Seit 1985 Mitarbeit an zahlreichen Ausstellungsprojekten

    MONOGRAPHIES
    • Robert Lettner. Das Spiel vom Kommen und Gehen. Widerstand - Utopie - Landschaft - Ornament, Klagenfurt: Ritter Verlag, 2018. (ISBN 978-3-85415-567-6)
    • Beat Feller. Werke & Wanderschaft / Works & Wanderings, Basel: Transfusionen, 2015.
    • Museumsinformatik und Digitale Sammlung. Wien: WUV Wiener Universitaetsverlag, 2001.
    • Galerie im Griechenbeisl 1960-1971. Christa Hauer und Johann Fruhmann: Pioniere der zeitgenoessischen Kunstszene in Wien. Wien: Verlag Christian Brandstaetter, 1995.
    EDITOR
    • H. Kraemer (Ed.): The Age of Experience. Hong Kong - Vienna. Exhibition Strategy & Reflection, Barcelona/Hong Kong/Vienna, 2017. (ISBN 978-84-943401-3-0)
    • Florian Knothe, H. Kraemer (Eds.): Robert Lettner. In Dialogue with the Chinese Landscape - Utopia of Ornaments - New Wunderkammer of Rococo, Hong Kong: University Museum and Art Gallery, The University of Hong Kong, 2017. (ISBN 978-988-19024-6-7)
    • H. Kraemer, Daniel Howe, Kyle Chung (Eds.): ISEA 2016 HONG KONG CULTURAL R>EVOLUTION : Exhibition Catalogue, Hong Kong: School of Creative Media, City University of Hong Kong, 2016.
    • H. Kraemer, Robert Lettner, Mara Reissberger, Burghart Schmidt (Eds.): Ueber die Dialektik des Fadenscheinigen im Ornament. Im Bild ueber Bilder sprechen. Wien: Universitaet fuer angewandte Kunst, 2006.
    • Claudia Gemmeke, Hartmut John, H. Kraemer (Eds.): Euphorie digital? Aspekte der Wissensvermittlung in Kunst, Kultur und Technologie. Bielefeld: Transcript Verlag, 2001.
    • H. Kraemer, Hartmut John (Eds.): Zum Bedeutungswandel der Kunstmuseen. Positionen und Visionen zu Inszenierung, Dokumentation, Vermittlung. Nuernberg: Verlag fuer moderne Kunst, 1998.
    • Doris Rothauer, H. Kraemer (Eds.): Struktur und Strategie im Kunstbetrieb. Tendenzen der Professionalisierung, WUV Wiener Universitaetsverlag, 1996.
    EDITOR / PUBLISHER: REIHE KUNST + FORSCHUNG / ART + RESEARCH
    • Tobias Klein: Metamorphorsis or Confrontation, Edited by F. Knothe and H. Kraemer, Vol. 6, The University of Hong Kong Museum and Art Gallery, 2020.
    • Janine Stoll. La Salle Blanche. Marcel Broodthaers' gemaltes Alphabet. Rebus - Bühne - Index, Vol. 5, München: edition Metzel, 2018 (978-3-88960-154-4).
    • Robert Lettner. Das Spiel vom Kommen und Gehen. Widerstand - Utopie - Landschaft - Ornament, Vol. 4, Klagenfurt: Ritter Verlag, 2018. (ISBN 978-3-85415-567-6)
    • New Ways to Colour the Wall. A Growing Installation by Christoph Dahlhausen, Vol. 3, Hong Kong: School of Creative Media, City University & Goethe Institut, 2021 (in print).
    • George Steinmann, Sarah Schmidt. Suchraum Wildnis, Vol. 2, Basel: Transfusionen, 2013.
    • George Steinmann, H. Kraemer (eds.): Kunst ohne Werk aber mit Wirkung. Vol. 1, Basel: Transfusionen, 2012.
    EDITOR / PUBLISHER: KÜNSTLERBÜCHER / ARTISTS BOOKS
    • Tobias Klein. Cut & Sea, Edited by H. Kraemer & Florian Knothe, Exhibition Catalogue, Oil Street Art Space, Hong Kong, 16.12.2017-22.04.2018, Hong Kong: University Museum and Art Gallery, The University of Hong Kong, 2018.
    • The Age of Experience: Hong Kong – Vienna. Exhibition Strategy & Reflection
      Edited by H. Kraemer, Barcelona / Hong Kong / Vienna: Triton, 2017. ISBN 978-84-943401-3-0
    • Robert Lettner. In Dialogue with the Chinese Landscape. Utopia of Ornaments. New Wunderkammer of Rococo, Edited by Florian Knothe & H. Kraemer,
      Hong Kong University Museum and Art Gallery in cooperation with the School of Creative Media, City University of Hong Kong, 2017. ISBN 978-988-19024-6-7
    • ISEA2016 Hong Kong Cultural R>evolution / Catalogue of Juried Exhibition
      Edited by: H. Kraemer, Daniel Howe, Kyle Chung, Hong Kong: School of Creative Media, CityU 2016. ISBN 978-962-442-396-9
    • Beat Feller. Werke & Wanderschaft / Works & Wanderings, Basel: Transfusionen, 2015.
    • Arvid Boecker. Take your Time, Heidelberg: Kehrer, 2012.
    • Arvid Boecker. Alle Zeit der Welt, Basel: Transfusionen, 2009.
    • Beat Feller. Perform the Interspace, Basel: Transfusionen, 2009.
    • Filip Haag. Es kommt. Es bleibt. Es geht. Die Thunsersee Gebilde, Basel: Transfusionen, 2008.
    • Herbert Starek. Ein Hündchen namens Odysseus. Das Lexikon aller denkbaren Gedanken, Wien: Transfusionen, 2006
    • Robert Schaberl. Um der Sehsucht willen. On behalf of an obsession with sight, Zürich: Transfusionen, 2004
    • Herbert Starek. Blinde Worte, Wien: Transfusionen, 2002

    ARTICLES ON HYPERMEDIA / MUSEUM INFORMATICS / DIGITAL COLLECTIONS / MEDIA (in selection)
    • „Torn between Innovation and Tradition – Art Museums and the Technology Trap“
      in: Collision X Symbiosis: 2019 Int. Symposium on Technology and Art Collections, ed. by National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan, 2020, pp. 8–23.
    • „Pedagogical & Interpretive Media“, chapter in Vol. III New Media Art: Curation and Culture, Encyclopaedia of New Media Art, Sydney: Bloomsbury, 2022. (in prep.)
    • „The Rediscovery of the Aura. Notes on Immersive Experiences in Virtual Reconstructions of Intangible Cultural Heritage and Works of Art“, Special Issue of Remote Sensing (MDPI) on 3D Virtual Reconstruction for Cultural Heritage, 2022. (in print)
    • „The Primary Experience of Sentience – Exhibitions of Art and Media as a Parkour for Participative Visitors. Field Report and Critical Reflection“, in: 26th International Symposium on Electronic Arts ISEA2020, 13–18. October 2020, Montreal, Online Conference Proceedings, pp. 675–677. isea2020.isea-international.org/PROCEEDING_041120_LR.pdf
    • „On the way to the total Amusement Park. What Science Museums could learn from Art Museums (and vice versa)“, in: Science Museums in The Fourth Industrial Revolution. International Symposium of Science Museums 2018, 8.-9. Nov. 2018, National Science Museum, Daejeon South Korea, Conference Proceedings, International Symposium of Science Museums (ISSN 2383-7616) 2018, 29-32.
    • „Media are—first of all—for fun. The Future of Media determines the Future of Museums“, in: The Future of Museums, edited by Gerald Bast, Elias G. Carayannis and David F. J. Campbell, Arts, Research, Innovation and Society (ARIS), Berlin/Heidelberg: Springer, 2018, 81-100.
    • „The Future of Media determines the Future of Museums. (Some remarks on the current situation of the Post-NMC era)“, in: MW18: Museums and the Web 2018 Vancouver. mw18.mwconf.org/paper/the-future-of-media-determines-the-future-of-museum-some-remarksinthe-current-situation-of-the-post-nmc-era/
    • „The Phantoms of Multimedia. About the Increasing Loss of Digital Cultural Heritage and some Challenges for Museums and Archives“, in: Oliver Grau and Viola Rühse (Eds.): Museums and Archives on the Move, Berlin: De Gruyter, 2017, 248-258.
    • Kraemer, Harald; Jeffrey Shaw; Chao Sih Hing & Sarah Kenderdine: „Archiving Ephemeral Knowledge – Hong Kong Martial Arts as a strategy for the documentation of intangible cultural heritage“,in: Culture and Computer Science / Kultur und Informatik, Conference Proceedings, Berlin, May 18th and19th, 2017, Glückstadt: vwh Verlag, 227-238.
    • "Sammeln ohne Zugriff: Sammeln ohne Sinn! Über den zunehmenden Verlust hypermedialer Wissensräume im Zeitalter ihrer elektronischen Speicherbarkeit", in: Sarah Schmidt (Ed.): Sprachen des Sammelns. Literatur als Medium und Reflexionsform des Sammelns, München: Fink, 2016 (in print).
    • "Digital Collection Management for Private Collectors", in: Kunst sammeln! (Collecting Art!), Franz Wojda und Werner Rodlauer (Hrsg.), Wien: Verlag für moderne Kunst, 2015, 144-156.
    • "Use and Re-Use of Data. How Collection Management Systems, Transmedia and Augmented Reality impact the Future of Museum" in: Virtual Systems Multimedia, Conference Proceedings, IEEE Publication, May 2015, (Co-author: N. Kanter).
    • Horizon Report Europe. 2014 Schools Edition, Austin TX: The New Media Consortium, 2014.
    • "What is less or more than a touch? Multimedia Classics - Hypermedia Hermeneutics", in: Curator. The Museum Journal, January 2014, Vol. 57, No. 1, 119-136.
    • Durch Hören sehend. Aspekte der Navigation via Sound-Design in Film und in Hypermedia-Anwendungen, in: EVA Berlin 2013, Conference Proceedings, 17-33.
    • The 2012 Horizon Report. Museum Edition, edited by Larry Johnson, Holly Witchey et. al., Austin TX: The New Media Consortium, 2011. www.nmc.org/publications/2012-horizon-report-museum.
    • "Waiting for the next hype... Zu einigen Erfahrungen amerikanischer Museen mit Web-Design, Social Media und Web 2.0", in: EVA 2012 Berlin, Conference Proceedings, 2012, Berlin: Gesellschaft zur Förderung angewandter
      Informatik, S. 140-149.
    • "Das intra-aktive Pendantsystem", in: G. Blum, St. Bogen, D. Ganz, M. Rimmele (Hg.): Pendant Plus. Praktiken
      der Bildkombinatorik. Festschrift für Felix Thürlemann, München: Fink Verlag, 2012, S. 227-239.
    • "Connect with Us!" Social Media-Anwendungen einiger amerikanischer Museums-Webseiten, in: A. Klein (Hrsg.): Taten.Drang.Kultur. Kulturmanagement in Deutschland 1990-2030, Wiesbaden: VS Verlag, 2011, 219-246.
    • The 2011 Horizon Report. Museum Edition, edited by Larry Johnson, Holly Witchey et. al., Austin TX: The New Media Consortium, 2011. www.nmc.org/publications/horizon-report-2011-museum-edition.
    • Interdependence and Consequence. En Route toward a Grammar of Hypermedia Communication Design, in: Oliver Grau, Thomas Veigl (Eds.): Gazing into the 21st Century, Cambridge MA: MIT Press, 2011, S. 289-312.
    • Under De-construction. Zur Analyse und Dokumentierbarkeit von Hypermedia Communication Design, in: Caroline Robertson-von Trotha, Robert Hauser (Eds.): Neues Erbe - Aspekte, Perspektiven und Konsequenzen der digitalen Überlieferung. Karlsruhe: KIT Scientific Publishing, 2011, S. 221-245.
    • "Nur einen Klick entfernt." Techniken der Anaylse von Hyper-Media Communication Design, in: Jürgen Sieck (Hg.): Kultur und Informatik: Multimediale Systeme. Boizenburg: Verlag Werner Hülsbusch, 2011, S. 13-34.
    • The 2010 Horizon Report. Museum Edition, edited by Larry Johnson, Holly Witchey et. al., Austin TX: The New Media Consortium, 2010. www.nmc.org/pdf/2010-Horizon-Report-Museum.pdf
    • Recht - Urheberrecht in Lehre und Forschung, in: Kunstbulletin, 7/8, 2010.
    • Knowledge Hypermedia Design & Museen, in: EVA 2008 Berlin, Conference Proceedings, 2008, Berlin: Gesellschaft zur Förderung angewandter Informatik, S. 47-53.
    • Interaktive Impulse. Über Hypermedia und virtuelle Museen, in: Thomas Myrbach, Sara Zwahlen (Eds.): Virtuelle Welten? Die Realität des Internets, Bern et al.: Peter Lang, 2008, S. 139-165.
    • Simplicity, slowness and good old stories as strategic and perspectives of design in hypermedia and media, in: ICHIM International Cultural Heritage Informatics Meeting, Toronto CDN, 25.10.2007 /?%5Blink%3A+http%3A//www.archimuse.com/ichim07/abstracts/prg_335001550.html
    • Entschleunigung, Vereinfachung und gute Geschichten. Aneignungen systemischen Designs fuer die hypermediale Wissensvermittlung, in: Michael Mangold, Peter Weibel, Julie Woletz (Eds.): Vom Betrachter zum Gestalter. Neue Medien in Museen, Baden-Baden: Nomos, 2007, S. 65-88.
    • Museums are storytellers! New perspectives of education and hypermedia, in: Understanding the New Dynamic: Art, Technology, and the Mind, Readings, ed. by The New Media Consortium, CASE Western University & Cleveland Museum of Art, Cleveland, Ohio, 2006, p. 165-172.
    • Artcampus: An Experiment to Teach Art History in the 21st Century or The Bonds Of IPR, in: ICHIM 05 Paris, Conference Proceedings on CD-ROM, ed. by David Bearman and Xavier Perrot, Paris, 2005.
    • Dramaturgie Navigation Interaktivitaet: Komponenten gelungener Kommunikation mittels Hypermedia, (Coautor: Norbert Kanter), in: Versuche im Zwischenraum. Experimentelle Kunstvermittlung im digitalen Zeitalter, Schoeppinger Forum der Kunstvermittlung, Transfer No. 3, 2004, S. 36-57.
    • Museen im Wandel. Zur Herausforderung musealer Wissensvermittlung durch Neue Medien, in: BAK Journal, hg. vom Bundesamt für Kultur, Bern, 8/2003, S. 5-7.
    • Perspektiven Digitaler Sammlungen, in: Digitales Urheberrecht. Zwischen Information Sharing und Information Control? Spielräume für das öffentliche Interesse an Wissen?, Heinrich-Böll-Stiftung (Hrsg.), Berlin 2002, S. 42-46.
    • CD-ROM und digitaler Film? Interaktivität als Strategien der Wissensvermittlung, in: C. Gemmeke; H. John; H. Kraemer (Eds.): Euphorie digital? Aspekte der Wissensvermittlung in Kunst, Kultur, Technologie, Bielefeld, 2001, S. 199-228.
    • Agieren statt reagieren: Zum Wandel der Dokumentation, in: Verwandlungen durch Licht. Fotografieren in Museen & Archiven & Bibliotheken, Tagungsband Deutsche Fotothek, Dresden, 2001, S. 31-39.
      Portale und Information Gateways: Palisade oder Panorama, in: MAI Tagung, Historisches Centrum, Hagen, 29.01.2001.
    • Vienna Walk - über den Prototyp eines interaktiven Films, in: Museen im Rheinland, 1/99, S. 13-15.
    • Museen der Medien: Paderborn, Karlsruhe, Linz - ein Vergleich, in: inform, Museen im Rheinland, 2/98, S. 30-34.
    • Kneippkur, Kollaps oder Karussell. EDV und Multimedia im Museum, in: Zum Bedeutungswandel der Kunstmuseen. H. Krämer & H. John (Hrsg.), Verlag für moderne Kunst, Nürnberg, 1998, S. 82-93.
    • Irgendwo zwischen Logik und Ikonik. Zur Planung, Entwicklung und Anwendung von Datenbanksystemen in der Kunstwissenschaft und in Museen, in: Kunstgeschichte digital, hg. von Hubertus Kohle, Berlin, 1997, S. 64-96.
    • Trauen Sie ihren Augen und machen Sie sich selbst ein Bild. Über Kunstwerke und Museen im Zeitalter der elektronischen Kommunikation, in: Ausstellungskatalog Aura, hg. von Wiener Secession, Wien, 1994, S. 93-100.
    • EDV im Museum. Über Kunst und Computer, über Ausstellungsagenturen und Grundlagenforschung, in: Kunsthistoriker Aktuell. Mitteilungen des öster. Kunsthistorikerverbandes, 1994, Jg. 11, H. 1. S.1.
    ARTICLES ON ART, ARTISTS AND ART HISTORY (in selection)
    • „Die Alpen und das Valley. Von Mindmaps und Poesie. Anmerkungen zu einer ungewöhnlichen Ausstellung“, in: Die Alpen und das Valley. Albrecht von Haller und das digitale Zeitalter. George Steinmann, Jan Juhani Steinmann und Caspar Wolf, Ed. by Kunsthaus Interlaken, 2021, pp. 6–9.
    • „Metamorphosis or Confrontation: Curatorial Strategies for Exhibiting the Works of Tobias Klein“, in: Tobias Klein. Metamorphosis or Confrontation, ed. by Florian Knothe & H. Kraemer, 20.05.–30.08.2020, Hong Kong University Museum and Art Gallery, Hong Kong: Hong Kong University Museum and Art Gallery, 2020, pp. 7–16.
    • „Mutations“, in: Tobias Klein. Metamorphosis or Confrontation, ed. by Florian Knothe & H. Kraemer, 20.05.–30.08.2020, Hong Kong University Museum and Art Gallery, Hong Kong: Hong Kong University Museum and Art Gallery, 2020, pp. 115–124.
    • “Max Hattler. Receptive Rhythms”, in: Max Hattler. Receptive Rhythms, Booklet, Hong Kong: Goethe-Institut Hong Kong, 2019, pp. 2–3.
    • „Jeffrey Shaw. Encompassing the Golden Calf“, Text for Leporello on the occasion of the Exhibition ‚Jeffrey Shaw. Encompassing the Golden Calf‘, 11.06.–16.07.2019, lotsremark Projekte, Basel.
    • „David Schnell. Schattenspiele“, in: David Schnell. Catalogue Kunstsammlungen Chemnitz 3.2.–12.5.2019, pp. 2–5.
    • „Ornament and Transformation – the Digital Painting of Robert Lettner at the Interface of Analogue and Algorithmic Art“, in: Art Machines. International Symposium on Computational Media Art Conference Proceedings, 4.1.–7.1.2019, City University of Hong Kong, School of Creative Media, 2019, pp. 42-56.
    • „Tobias Klein‘s Manipulative Stage for Unsettling Visitors“ Tobias Klein, in: Tobias Klein. Cut & Sea, edited by Harald Kraemer & Florian Knothe, Exhibition Catalogue, Oil Street Art Space, Hong Kong, 16.12.2017–22.04.2018, Hong Kong: University Museum and Art Gallery, The University of Hong Kong, 2018, pp. 108–118.
    • „APHRODITE – SAPPHO – MYTH. The story of a love that lasted over time. Inspired by paintings from Anders Scrmn Meisner“, in: Anders Scrmn Meisner. Modern Love, Exhibition Catalogue, Copenhagen: Hans Alf Gallery, 2018, pp. 2–6.
    • „Painting finds me.“ Strategies of composition in the landscape painting of LIAO Zenping“, in: LIAO Zenping, Exhibition Catalogue, Taichung: Ke-Yuan Gallery, 2018, pp. 8–11.
    • „A, ABC, ACD (Préface)“ in: Kraemer, H. (Ed.): Janine Stoll. LA SALLE BLANCHE. Marcel Broodthaers‘ gemaltes Alphabet. Rebus - Bühne – Index, Vol. 5 Art + Research, Munich: edition Metzel, 2018, p. 7.
    • Kraemer, Harald and Janine Stoll (2017): „Interval in Space: A Form of Intercultural Communication in Two Chapters - Nairs and Hong Kong“, in: Interval in Space, edited by Agnes Lin, exhibition catalogue, 15. Dec 2017-28. Jan 2018, Osage Gallery, Hong Kong: Osage Art Foundation, pp. 11–12.
    • „The Age of Experience. A Kaleidoscope for Hong Kong – A Parkour for Vienna. Exhibition Design and Languages“, in: The Age of Experience: Hong Kong – Vienna. Exhibition Strategy & Reflection, ed. by H. Kraemer, Barcelona / Hong Kong / Vienna: Triton, 2017, 163–186.
    • „Imaginary Friends“, in: Roman Klonek. Imaginary Friends, Exhibition Catalog, Goethe/Institut Hong Kong, 11.05–17.06.2017, Hong Kong: Goethe Institut, 2017
    • „There Is No Truth: There Are Only Stories“, in: Allan Cho, Patrick Loand Dickson K.W. Chiu (Eds.): Inside the World‘s Major East Asian Collections. One Belt, One Road,and Beyond, Chandos Learning and Teaching Series, Cambridge, MA: Chandos Publishing (Elsevier), 2017, 355–372.
    • H. Kraemer, D. Howe & K. Chung: „Conjunctions and Disjunctions. Resonators at the Exhibition“, in: ISEA2016 Hong Kong CULTURAL R>Evolution. Juried Exhibition Catalogue, Editors: H. Kraemer, D. Howe, K. Chung, Hong Kong: School of Creative Media, CityU, 12-15.
    • "Beat Feller. Werke Wanderschaft Works Wanderings", Basel: Transfusionen, 2015, 67-75.
    • "No ideas - just things. The Hatter's Wisdom and an Exhibition about Writing. Or Reading", in: Tracing Data. What you read is not what we write. Ed. by The Writing Machine Collective, exh. cat., Connecting Spaces Hong Kong -Zurich, 09.10-22.10.2014.
    • "Collecting is like writing a novel. William Lim about collecting art in Hong Kong". In: "Collecting 21", Artmagazine, special issue, No. 09/2014, pp. 6-7.
    • "Von Landschaft und Parkour: die Malerei des Bernard Ammerer", in: Bernard Ammerer. Vorher Nachher, Ausst.kat., Wien/Salzburg: Galerie Frey, 2014.
    • "Accumulation - Symbol - Mantrap. The Weird Worlds of Anders Scrmn Meisner", in: Anders Scrmn Meisner. The World was Weird. Ausst.kat., Copenhagen: Hans Alf Gallery, 2014, 4-8.
    • "Bildwerke" in: Galerie Robert Drees (Ed.): Eric Butcher. Bildwerke, Hannover: Galerie Drees, 2013, 15-29.
    • Public Enemy? Zur neo-informellen Malerei von SMASH und einige Zeilen von RB, in: SMASH137 aka Adrian Falkner: Public Enemy, Ausst.kat., Stuttgart: Galerie Abtart, 73-78 / 80-83 / 86-93.
    • "Narrative Provokationen", in: Public Provocations IV, Ausst.kat., Weil/Rhein: Carhartt Gallery, 2012, S. 210-221.
    • "Sammeln kann man auch anders", In: "Collecting", Artmagazine, special issue, No. 06/2012, S. 6.
    • "Jedoch des Wassers Wort war wunderlich. Kunst ohne Werk aber mit Wirkung als nicht-sichtbare Manifestation systemischer Informationsarchitektur", in: George Steinmann: Kunst ohne Werk aber mit Wirkung, Basel: Transfusionen, 2012, 52-57.
    • Pendants Parlants: MUMPRECHT / STAREK / SCHEME, Führer durch Ausstellung, Kunsthaus Interlaken, 17.3.-13.5.2012
    • Ornamentik zwischen Opulenz und Virtualitaet: Worringers Vermaechtnis? in: Norberto Gramaccini, Johannes Roessler (Eds.): 100 Jahre Wilhelm Worringer, Muenchen: Fink (will appear in 2011).
    • Ohne Eingebung und einige Versuchsanordnungen auf dem Weg dorthin / Experiments on the Spur of the Moment, in: Arvid Boecker: Alle Zeit der Welt, Basel: Transfusionen, 2009, 5-8 / 59-62.
    • Malerei ohne Kompromisse oder Die Zeit-Risse des Andy Denzler / Painting without Compromises or Andy Denzler's Time Fissures, in: Andy Denzler: Motion Paintings, München: Galerie von Braunbehrens, 2009, 7-13 / 14-19.
    • A topogaphy of the Interspace, in: Beat Feller: Perform the Interspace, Basel: Transfusionen, 2009, o.P.
    • Das blasse Abbild. Grenzen und Chancen einer erweiterten Dokumentation am Beispiel von Werken kinetischer Kunst, in: Sigrid Schade, Anne Thurmann-Jajes (Eds.): Artists? Publications. Ein Genre und seine Erschließung, Koeln: Salon Verlag, 2009, 103-115.
    • Art is redeemed, mystery is gone: the documentation of contemporary art, in: Sarah Kenderdine, Fiona Cameron (Eds.): Theorising Futures for the Past. Cultural Heritage and Digital Media, Cambridge MA: MIT Press, 2007, p. 193-222.
    • Kunstwissenschaftliche Institute und Urheberrechtsschutz: Positionen, Perspektiven und ein Appell, in: Das Kunst-Bulletin, 9/2005, S. 68-73.
    • Epidiaskope und E-Learning: Medien am IKG, in: 1905-2005. 100 Jahre Institut für Kunstgeschichte Universität Bern, Festschrift Band 1, Berlin: Edition Imorde, 2005, S. 89-97.
    • Kunstwissenschaftliche Institute als Überlebenskünstler in urheberrechtlichen Grenzbereichen, in: SAGW Bulletin, 1, 2005, S. 28-31.
    • Manuelle Parameter als bildkonstituierende Elemente von Consecutio Temporum: Schweizer, Bosse, Wegman und Serra, in: H. Pompe; A. Klappert (Eds.); Manus loquens. Medium der Geste - Gesten der Medien, DuMont, Koeln, 2003, S. 310-321.
    • Identitaet/Konstuktionen, in: C. Liebrand; I. Schneider (Eds.): Medien in Medien, DuMont, Koeln, 2002, S. 279-282.
    • Fragments and figments of knowledge: the documentation of contemporary art, in: CHArt Conference Proceedings, Vol. 4, Papers, British Academy, London, 27-28 November 2001. CHArt 2002.
    • Auf der Suche nach der reinen Malerei. Voraussetzungen fuer die Entwicklung des Abstrakten Expressionismus in den Vereinigten Staaten, in: Belvedere. Zeitschrift fuer bildende Kunst, H. 1/1997, S. 88-105.
    • Is it a Combine Painting or a Material Collage or a Junk Object? About Artworks and Museums in the Age of Electronic Communication, in: Cultures connected. Automating Museums in the Americas and Beyond, Sourcebook of the Annual Meeting of International Council of Museums, Documentation Committee (CIDOC); Museum Computer Network, 28.8.-3.9.1994, Washington D.C., p. 83-87.
    • The Problems of Registration and Terminology of Contemporary Art, in: Electronic Imaging and the Visual Arts, Conference Proceedings, National Gallery London, 29.07.1994.
    • Gesamtkatalog moderner Kunst des Simeonstifts in: Der Weg in die Abstraktion. Zeitgenoessische Kunst im Museum Simeonstift Trier, 1986, S. 101-112.

    HYPERMEDIA / WEB / E-LEARNING / VIDEO / FILM (in selection)
    • 69-96. Kreativitaet oder Krawall. Linksalternatives Leben am Seerhein, Kiosksystem and media for the exhibition, Kulturforum Konstanz, 2009.
    • Intensivkurs Grundlagenwissen für das Studium der Kunstgeschichte Ostasiens, Universität Zürich, 2008-2009 www.eastasianarthistory.com
    • Artcampus, Institut fuer Kunstgeschichte der Universitaet Bern; Swiss Virtual Campus, Relaunch, 2005-07
    • Krone Brot Rosen. 800 Jahre Elisabeth von Thueringen, CD-ROM, Bildarchiv Foto Marburg - Deutscher Kunstverlag, 2006.
    • Ulmer Verein. Verband fuer Kunst und Kulturwissenschaften e.V., Kritische Berichte. Zeitschrift fuer Kunst und Kulturwissenschaften, 2006
    • Universitaet Bern, Institut fuer Kunstgeschichte, Relaunch Webseite, 2005
    • Der Stadt Zuerich Conterfey. Das Geheimnis eines Bildes zwischen Heiligenkult und Stadtportrait, Film, SLM, Zuerich, 2004.
    • Museum Schloss Kyburg. Lustvolle, tragische und lehrreiche Geschichten, CD-ROM, Verein Museum Schloss Kyburg, 2004.
    • Virtueller Transfer Musee Suisse CD-ROM, Schweizerisches Landesmuseum, Zuerich, 2002-2004
    • Kunst und Industrie. Die Anfaenge des Museums fuer angewandte Kunst in Wien, CD-ROM, MAK; Cantz Verlag, 2000.
    • Vienna Walk Demo, Interaktiver Film (120 Min.) auf DVD-ROM und CD-ROM, Science Wonder Productions, Wien, 1998.
    • Standpunkte. Positionen in der art-science-technology, Videofilm (80 Min.) von A. Lindenberg; H. Kraemer with R. Ascott, M. Bruederlin, H.P. Schwarz, B. Steiner, P. Weibel, S. Zielinski, Schauplatz zeitgenoessischer Kunst, Wien, 1994.

    CONFERENCE / WORKSHOP (Concept and Organisation)
    • 2020 Methods on and with Curatorial (Artistic) Research. Curating on the Move – A Shared Campus Online Symposium, in coop. with Dorothee Richter, Dept. on Cultural Analysis, Zurich University of the Arts (ZHdK) & School of Creative Media (SCM) CityU Hong Kong
    • 2019 Lightplay. Experimental Animation and the Bauhaus Legacy, in coop. with Max Hattler, School of Creative Media, CityU Hong Kong
    • 2019 Designing the Future: 100 Years of Bauhaus, Hong Kong
    • 2017 Archiving Ephemeral Knowledge and Intangible Cultural Heritage – a Workshop for the Archiving of Performing Arts, Performance Arts and Martial Arts, City University of Hong Kong
    • 2015 Symposium: Art & Public Space, School of Creative Media in coop. with University of applied Arts, Vienna
    • 2008 Knowledge on Demand. Hypermedia in Science, Art & Design, Universität Bern, in Koop. mit Universität Konstanz und Università della Svizzera italiana, Lugano.
    • 2007 Knowledge on Demand. Hypermediale Wissenskulturen in Forschung, Lehre & Museen, Universität Bern, in Koop. mit Zürcher Hochschule der Künste (Hansuli Matter)
    • 2005 ICHIM International Cultural Heritage Informatics Meeting, Ecole du Louvre, BNF France, Paris
    • 2004 ICHIM International Cultural Heritage Informatics Meeting, Haus der Kulturen der Welt, Berlin
    • 2003 Dramaturgy in Museum Communication: The Change of Meaning in Virtual Spaces, Schweizerisches Landesmuseum, Zürich
    • 2001 Museums and the Internet, Rheinisches Archiv und Museumsamt, Historisches Centrum Hagen
    • 2000 Museen zwischen Ecommerce und Cyberfun. Strategien der Positionierung in digitalen Welten, Neanderthal Museum Mettmann, Rheinisches Archiv- und Museumsamt, SFB/FK 427 B4, Universität zu Koeln
    • 1998 Euphorie digital? Aspekte der Wissensvermittlung in Kunst, Kultur und Technologie, Heinz Nixdorf Museumsforum Paderborn, Rheinisches Archiv- und Museumsamt
    • 1997 Im Dschungel digitaler Strukturen, Wallraf-Richartz-Museum Köln, Rheinisches Archiv- und Museumsamt
    • 1996 Zum Bedeutungswandel der Kunstmuseen im Zeitalter der digitalen Revolution, Kunstmuseum Bonn, KAH, Haus der Geschichte der BRD, Rheinisches Archiv- und Museumsamt
    • 1996 Neue Strategien der Kommunikation im Museum, ICOM Committee for Education and Cultural Action, Österreichische Galerie Belvedere, Wien