Mainnavigation

      • DE
      • EN
    • Watchlist
    • Menu Menu
    You are here:
    1. Events
    More: Events

    Transdisziplinarität in und mit den Künsten – Transdisciplinarity in and with the Arts

    Open lecture

    04.03.2020, 18:00

    Toni-Areal, Hörsaal 5.T09, Ebene 5, Pfingstweidstrasse 96, Zürich

    Unboxing Inside the Box

    Unboxing Inside the Box. Transdisciplinarity within Institutional Frameworks: Christian Pohl, Tamara de Groot, Josué Amador

    The lecture series, as well as the colloquia take up these preconditions and ask where artistic, creative, or aesthetic procedures operate in concepts and practices of transdisciplinarity; where the arts themselves may be transdisciplinarily configured; or in which fields corresponding affiliations maybe particularly productive. At the same time, the series draws on experiences in the Transdisciplinary Studies programme and invites people with positions that have proven to be particularly appropriate. In doing so, it proceeds transversally and from the thesis that, despite different understandings of transdisciplinarity, commonalities can be identified at the level of concepts, procedures or practices across different fields, and that differences can be worked out even more directly.

    Is the term „transdisciplinarity“, especially when it is used in the field of art and design, a fad that has already passed its zenith — or does the term have a potential to reflect and promote shifts in the practical fields of art and design? The term „transdisciplinarity“ is borrowed from contexts beyond the arts and design. It can be understood as an intra-scientific research principle in which academic disciplines join together to form new types of working alliances. Or it can stand for bringing in expertise from both the academic and non-academic spheres in order to solve so-called ‘real world’ problems. Finally, it can serve to facilitate transversal approaches across subject areas that are not bound by discipline but often cross field boundaries and have therefore led neither methodically nor in terms of content to homogeneous sets of criteria. If there is a certain continuity in the handling of the concepts and practices of transdisciplinarity in these fields of discourse, then „transdisciplinarity in and with the arts“ is a largely unsecured terrain. The understanding of a combination of different artistic media is opposed to one that connects or even positions aesthetic strategies to other forms of knowledge, be they from the sciences or oriented towards everyday life.

    From various perspectives, and including concrete examples, individual presentations will thematise how transdisciplinary ways of working and thinking are applied and detail the factors that motivate them or why they fail. They will illuminate and reflect on contents and concerns that suggest references between different knowledge cultures, forms of practice and their actors, and on procedures that facilitate (or complicate), enable (or hamper) these processes. They ask where borders shift or transgressions take place, and where ’undisciplined’ approaches are favoured or, on the contrary, rejected. They shed light on forms and formats in which the results of transdisciplinary processes are published. In doing so, they intentionally problematise the extent to which central concepts of the aforementioned discourses (‘knowledge production’, ‘problem’, ‘real world’ or ‘discipline’), are relevant for a „transdisciplinarity in and with the arts“— or whether they themselves experience a shift.

    ——————––––————————————————————————————
    Handelt es sich beim Begriff «Transdisziplinarität» besonders dann, wenn er im Feld der Künste und des Designs verwendet wird, um eine Modeerscheinung, die ihren Zenit bereits überschritten hat – oder weist der Bergriff ein Potenzial auf, das Verschiebungen in den Praxisfeldern der Künste und des Designs zu reflektieren und voranzutreiben in der Lage ist? Der Begriff selbst ist aus Kontexten entlehnt, die mit den Künsten oder dem Design zunächst wenig zu tun haben. Er kann als ein innerwissenschaftliches Forschungsprinzip verstanden werden, in welchem sich akademische Disziplinen zu neuartigen Arbeitsbündnissen zusammenschliessen, oder der Begriff kann dafür stehen, Expertisen aus dem akademischen und dem nicht-akademischen Bereich gleichberechtigt einzubringen, um Lösungsansätze für lebensweltliche Problemstellungen zu finden. Er kann auch dazu dienen, transversale Zugangsweisen über Gegenstandsbereiche zu ermöglichen, die nicht disziplinär gebunden sind. Gibt es in solchen – und weiteren – Diskursfeldern eine gewisse Kontinuität in der Handhabung des Begriffs, so handelt es sich bei einer «Transdisziplinarität in und mit den Künsten» weitgehend um ungesichertes Terrain. Dem Verständnis einer Zusammenführung unterschiedlicher künstlerischer Medien steht eines gegenüber, das ästhetische Strategien an andere Wissensformen anschliesst oder gar da positioniert.

    Die Vorlesungsreihe greift diese Gemengelage auf und fragt danach, wo künstlerische und gestalterische Verfahren Anteil an Konzepten und Praktiken der Transdisziplinarität haben; wo die Künste selbst transdisziplinär konfiguriert sind; oder in welchen Feldern entsprechende Anschlüsse als besonders produktiv erscheinen. Eingeladen sind Personen mit Positionen, die sich für den Kontext des Studiengangs MA Transdisziplinarität als besonders fruchtbar erwiesen haben. Dabei geht die Vorlesungsreihe von der These aus, dass sich trotz unterschiedlicher Verständnisse von Transdisziplinarität Gemeinsamkeiten auf der Ebene von Konzepten, Verfahren oder Praktiken über verschiedene Felder hinweg identifizieren und sich Differenzen umso deutlicher herausarbeiten lassen.

    Die einzelnen Referate thematisieren aus der Perspektive unterschiedlicher Felder und anhand konkreter Beispiele, wo transdisziplinäre Arbeits-und Denkweisen zur Anwendung kommen, wodurch sie motiviert sind oder woran sie scheitern. Sie reflektieren Inhalte und Anliegen, die Bezugnahmen zwischen verschiedenen Wissenskulturen und Praxisformen nahe legen, Verfahren, die diese erleichtern (oder erschweren), ermöglichen (oder verunmöglichen). Sie fragen danach, wo Grenzverschiebungen oder -überschreitungen stattfinden, wo gegebenenfalls «undisziplinierte» Zugänge favorisiert oder solche gerade verworfen werden. Und sie beleuchten Formen und Formate, in denen Ergebnisse transdisziplinärer Prozesse sich zeigen und an eine Öffentlichkeit anschliessen. Dabei soll auch problematisiert werden, inwiefern zentrale Begriffe der erwähnten Diskurse wie «Wissen», «Problem», «Lebenswelt» oder «Disziplin» für eine «Transdisziplinarität in und mit den Künsten» relevant sind.

    • Event Details

      • Prices

        Eintritt frei

      • Cast

        Christian Pohl (Environmental Scientist, Transdisciplinarity Methodologist, USYS TdLab, ETH Zurich)
        Tamara de Groot (Cultural Theorist, Rotterdam Arts and Sciences Lab)
        Josué Amador (Composer, Rotterdam Arts and Sciences Lab)

      • Documents
        • Flyer Lecture Series