Veranstaltungsreihe Epistemologien ästhetischer Praktiken
The defining question of modern art was how to release the image from representation. The problem for contemporary art is how to find new approaches, materials, techniques, and technologies for remapping this question in ways responsive to our current history and media environment. What has the image become under new conditions of technological production and reproduction, amplified flows of communication through social and mass media, and the global expansion of neoliberalism, both politically and economically? In this talk, Rodowick appeals to Theodor Adorno’s late writings on aesthetics to evaluate contemporary art’s critical responses to its current technological and social condition in works by Phillipe Parreno, Sturtevant, Pierre Huyghe, Michel Majerus, Cory Arcangel, and other international artists.
D. N. Rodowick ist Glen A. Lloyd Distinguished Service Professor an der University of Chicago. Zuvor war er Leiter des Carpenter Center for the Visual Arts an der Harvard University; er lehrte an der Yale University, der University of Rochester sowie am King’s College, University of London.
D. N. Rodowick ist einer der international führenden Filmphilosophen und zentraler Protagonist der Rezeption des Werks von Gilles Deleuze. Seine Monografie The Virtual Life of Film von 2007 ist eine weit über die Grenzen der Filmwissenschaft einflussreiche Untersuchung des Übergangs von analogen zu digitalen (Bewegt-) Bildern; Medienphilosophischen und ästhetischen Fragen sind ebenfalls seine letzten Publikationen Elegy for Theory (Harvard University Press, 2015), Philosophy’s Artful Conversation (Harvard University Press, 2015) und What Philosophy Wants from Images (University of Chicago Press) gewidmet. Seit über 30 Jahren ist Rodowick auch als Videokünstler und Kurator tätig.