Mainnavigation

    • Bachelor
    • Master
    • Major-Minor
    • PhD Centre
    • Continuing Education
    • Preparatory training
    • Zurich Dance Academy
    • Toni Campus
    • Media and Information Centre
    • Museum für Gestaltung
    • Musikklub Mehrspur
    • Theater der Künste goes «The Valley»
    • Kino Toni
    • The University
    • Toni Campus
    • Teaching
    • Research
    • International
    • ZHdK digital
    • Sustainability
    • Zurich Centre for Creative Economies (ZCCE)
    • Press office
    • Jobs
    • Alumni
    • ZHdK Foundation
    • Z-Kubator
    • Immersive Arts Space
    • Intranet
    • Performing Arts and Film
    • Design
    • Fine Arts
    • Cultural Analysis
    • Music
    • News
    • Annual report 2024
    • Study Projects
    • Research Projects
    • Output directory
    • DIZH
    • Events
    • People
    • Podcasts
    • DE
    • EN
  • Watchlist
  • Menu Menu
You are here:
  1. PhD Centre
  2. Fine Arts / Cultural Theory (2021 expired)
More: Fine Arts / Cultural Theory (2021 expired)

PhD Graduates

2021

Ziegner, Kai: Eine Geschichte der Gewalt. Photographieren und Schreiben als Erfahrung, Experiment und Erkenntnis

Grading: With Distinction
Supervisors: Prof. Giaco Schiesser (Zurich University of the Arts, Zurich/Switzerland), Prof. Dr. Jan Kaila (University of the Arts Helsinki, Helsinki/Finland), Prof. Hannes Rickli (Zurich University oft he Arts, Zurich/Switzerland)

  • More about Kai Ziegner’s project ...

    Abstract

    Mein PhD untersucht durch experimentelles Schreiben und konzeptuelle Fotografie am Beispiel meiner eigenen Biografie die Folgen gesellschaftlicher Transformationsprozesse in der DDR. Im Fokus steht die sogenannte Wendezeit der späten 1980er- bis frühen 1990er-Jahre in Ostdeutschland. Die Auseinandersetzung mit diesem Thema ist bisher vornehmlich von der Geschichts- und den Kulturwissenschaften geleistet worden, während künstlerisch-forschende Zugänge zu diesem Feld bislang noch selten sind.
    Mit meiner Forschung möchte ich Ursachen für die mit diesem radikalen Wandel einhergehenden Gewaltausbrüche offenlegen. Ziel meines PhD ist daher der Versuch, das Schweigen über weniger besprochene Effekte der Transformation während und nach der sogenannten Wende mithilfe kritischer Zeugenschaft kenntlich zu machen. Am Beispiel (m)einer individuellen Geschichte wird gezeigt, auf welche Weise über drei Generationen hinweg autoritäre Regime und Strukturen auf ihre Staatsbürger eingewirkt und welche Effekte sie in den Subjekten erzeugt haben.
    Ausbrüche (scheinbar) sinnloser Gewalt werden als Begleiterscheinung disruptiver Wandlungsprozesse ebenso behandelt, wie ambivalente Situationen, in denen sich die Akteure der Transformation wiederfinden, wenn sie als Beteiligte gewalttätiger Geschehnisse zugleich Opfer und Täter sind.
    Da als Basis dieser Arbeit persönliche Erinnerungen und historische Dokumente dienten, bestand die zentrale Herausforderung der künstlerischen Forschung darin, das im Individuellen exemplarisch Verallgemeinerbare herauszuarbeiten und eine adäquate Form für die Präsentation des Materials experimentell-erprobend zu finden. Wichtige Inspirationsquellen für diesen Prozess waren Arbeiten wie Alexander Kluges «Lebensläufe», Primo Levis «Ist das ein Mensch», Walter Benjamins »Denkbilder«, Klaus Theweleits »Männerphantasien«, Georges Didi-Hubermans «Bilder trotz allem», Claude Lanzmans Film «Shoah» und W.G. Sebalds Roman «Austerlitz».
    Das Ergebnis dieser Forschung (das Artefakt), ist ein experimentelles Buch, welches das Thema in seiner Vielschichtigkeit, Vielstimmigkeit und Komplexität darzustellen versucht und den Leser*innen die Chance bieten will, mit dem Stoff in jeweils selbstgewählter Weise umzugehen und möglicherweise für ihre eigene Arbeit nutzbar zu machen.

    → Email Kai Ziegner

2020

Köhle, Petra / Vermot-Petit-Outhenin, Nicolas: Transcriptions, Repetitions, Selections. Shifting Meanings

Grading: With Distinction
Supervisors: Prof. Giaco Schiesser (Zurich University of the Arts, Zurich, Switzerland), Mark Luyten (Sint Lucas School of Arts Antwerp, Antwerp, Belgium)

  • More about Petra Köhle's und Nicolas Vemot-Petit-Outhenin's project ...

    Abstract

    The PhD on Transcriptions, Repetitions, Selections – Shifting Meanings studies different kinds of “repetitions”. We used methods such as transcription, improvisation and interpretation to explore, in three sets of artistic work – It depends entirely on the colour of the lighting, blue skies becoming almost black and [f : la répète] – the effect of repetition on creating a “difference”.
    For the PhD, we assembled an extensive collection of the above sets of work and made an inventory of the videos, musical compositions and photographs produced as well as the associated exhibition views, press articles and administrative documentation such as budgets and timetables. This inventory gives us a new insight into the hierarchies that exist among these different materials, and helps to define different settings for artistic work and research.
    For the research outcomes that were derived from the inventory and are relevant to the PhD, we use the term coined by Giaco Schiesser: “arte-fact”. According to Schiesser, “an outcome is an 'arte-fact' of which the format is a moment in the artistic research process itself and in which it is first generated”.  For us, the term proved to be useful, because it refers to a moment in the artistic research process and can be understood in English as having not only its literal meaning of “an object that is created by a person” but also the homophonous meaning of “art effect”.  

    Our specific selection of “arte-facts” comprised the record blue skies becoming almost black, the publication [f: la répète] and a USB stick. The latter holds four of the five videos of It depends entirely on the colour of the lighting in French, Lithuanian, Latvian and English, a documentary video about the German filming of the staged reading at the Basel Art Museum, the German-language script and a datasheet with information about the various film versions.

    These “arte-facts” are activated and investigated in a text that we regard as a script. This script looks at the different kinds of “repetition” and the resulting “differences” that we perceive as changes in time and place, in which the dominant opinion-forming formats and content are stripped of their “paradigms” and in which new ways of speaking, acting and thinking can be created. We relate them to one another in order to question our methodologies above and beyond these sets of work and put them up for debate in the context of artistic research.

2018

Belobrovaja, Marina: The uncomfortable feeling of being on the right side. Politically committed art from Switzerland. An artistic investigation

Grading: With distinction
Supervisors: Prof. Giaco Schiesser (Zurich University of the Arts, Zurich, Switzerland); Dr. Rachel Mader (University of Lucerne – Dept. Art & Design, Lucerne, Switzerland)
Funding: Swiss National Science Foundation (SNF), project grant

Contact: Email to Marina Belobrovaja

  • More information about Marina Belobrovaja's project

    There is no conclusive answer to the question of what kind of content or strategies in artistic production are covered by the term political art – or rather, it can be answered in different ways, because of the many different interpretations of the term.
    In my PhD project, I look at a number of different Swiss artists producing performance/Actionist art which is perceived as political art by the general public, and I study them in relation to the concept of the political as a discursive category. The material for my thesis is largely derived from conversations I conducted with artists, and from the environment in which they work (interviews, press articles).
    To me, references from politics, cultural studies and philosophy as well as incorporation of artistic processes such as the narrative interview, oral history and literary montage are relevant factors in carrying out the project.  

    By combining these two different levels of analysis, I hope to devise new forms and methodologies for conducting art practice-based research. I refer here to the suggestion often expressed in relation to artistic research, namely that artistic processes should be understood not only as the subject of the analysis, but also as the working medium.  

    My attempt to address the question of how such intertwining can actually be accomplished in an artefact that oscillates between theoretical and artistic practice, and what kind of knowledge is generated as a result, is one of the central concerns of my project.

2017

de Brabandere, Helena Nicole: The Matter of Habit. Experimenting with the Affects of Emergent Media, Material and Movement Practices

Grading: With Distinction
Supervisors: Prof. Giaco Schiesser, ZHdK (1st supervisor); Prof. Erin Manning, Concordia University, Montreal/Canada
Grants: Swiss National Science Foundation (SNSF): Project Grant
Grants: Swiss National Science Foundation (SNSF): Early-Post-Doc-Mobility Grant
Award: „Award of Excellence 2018 – Staatspreis für beste Dissertationen“ des Österreichischen Bundesministeriums für Bildung, Wissenschaft und  Forschung

Contact: Email Nicole de Brabandere

  • More information about Helena Nicole de Brabandere’s project ...

    Abstract

    The subjects of my PhD are habit, emergent corporeality, affect and media and material experimentation. Since the way we recognize and perceive form is inhabited as much as it is material and mediated this research considers the dynamic ways that emergent thought and feeling informs process and recognition. Central to this are the virtual affects associated with emergent abstraction, affects that modulate the material qualities, durations, dimensions and tensions of inhabited experience. In turn, this research develops with the pragmatic and conceptual themes of line, surface and tone.
    This research has the aim of generating new modes of practice to help identify and articulate how inhabited tendencies that often remain below the register of conscious attention are modulated in experimental media and material practice. What terms of practice and perceptibility emerge in an experimental media process where empirical modes become insufficient to account for the dynamics of felt thought? What kinds of transversal resonances can emerge between and across different media such that acoustic and durational qualities amplify the affects of material form, and vice–versa?
    The results of the research process are series of diverse media inscriptions that constitute a consistency where one can analyze how emergent form informs tendencies of thought, feeling and perception. The analysis becomes increasingly differentiated and articulable as formal and affective continuities emerge across the series. Since this research process evolves as it co-composes with an emergent corporeal, it is not fixed to pre-designated subjects and objects or modes of objective recognition but evolves as a transversal and non-linear critical practice.
    The artefacts of the research results are: a PhD thesis that elaborates concepts associated with affect and habit and modes of writing that demonstrate the generative quality of writing with media and material experimentation and a proposition. The proposition consists of video, audio and photographic renderings of diverse movement and material inscriptions and invites readers of the PhD thesis to activate them with their own inhabited tendencies of movement and recognition. These propositions were developed based on my experience hosting workshops that activate these media inscriptions as openings for co-composition in diverse group settings.

    Bio

    (Max. 10 Zeilen)

Burger, Sarah: Zeiten – Orte – Sichtbarkeiten. Materialeigenschaften und Wertverschiebungen

Supervisor: Prof. Giaco Schiesser, ZHdK (1st supervisor); Prof. Laurent Schmid (Haute école d’art et de design, HEAD, Genf)

Contact: Email Sarah Burger

  • Mehr zum Projekt von Sarah Burger ...

    Abstract

    Der vorliegende PhD «Zeiten – Orte – Sichtbarkeiten. Materialeigenschaften und Wertverschiebungen» setzt sich mit der Veränderung unterschiedlicher Materialien auseinander, im Hinblick auf ihre Anwesenheit/Abwesenheit, ihre geschichtliche Dimension und die Veränderung ihres Wertes aufgrund zeitlich und örtlich unterschiedlicher Kontexte. Was geschieht mit einer künstlerischen Arbeit, wenn sie verschwindet? Wie verändert sie sich, wie fügt sie sich ein in die Geschichte ihrer Materialien und die Orte ihres Verschwindens? Wie verändert sich ihre Gestalt, wenn die anfängliche Materialität des Kunstwerks sich aufgelöst hat oder, in einer Stadt ausgesetzt, den Kräften dieser Stadt überlassen wurde? Was entsteht, wenn etwas vergeht?
    Diese Fragestellungen wurden in den zwei künstlerischen Arbeiten/künstlerischen Experimenten «(un)earthed» und «MODERN LEAVES», sowie der dreiteiligen reflexiven Erzählung «Zeiten – Orte – Sichtbarkeiten. Materialeigenschaften und Wertverschiebungen» verhandelt, konkretisiert und materialisiert.
    Die reflexive Erzählung besteht aus drei Teilen: «Gedankenlandschaft», «(un)earthed» und «MODERN LEAVES». Die beiden letztgenannten Texte, reflexive Erzählungen, sind zugleich auch Teil der beiden gleichnamigen künstlerischen Arbeiten.
    Die erzählerische Reflexion «Gedankenlandschaft» verbindet Überlegungen zur Bewegung des Übergangs der Epoche der Renaissance zu der Epoche der Romantik, den Begriffen des Umschlagens, der Sehnsucht und des Fragments, mit Beobachtungen zu steinernen Monumenten vergangener Kulturen, mit dem Begriff des sprachlichen Zeichens und des Wertes nach Ferdinand de Saussure und mit dem Begriff des Risses im Zeichenverständnis von Graffiti nach Jean Baudrillard. Weiter werden diese Reflexionen in Verbindung gebracht mit Gedanken zu Kontext und zur Ortsloslösung von Kunstwerken in Form von fotografischen Abbildungen, wie sie in Walter Benjamins Text «Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit» und in André Malrauxs «Le musée imaginaire» dargelegt werden. Die Reflexionen zu diesen Begriffen und Konzepten wurden genährt durch die Erfahrungen und Einsichten, die während, mit und durch die Arbeit an «(un)earthed» und «MODERN LEAVES» entstanden sind.
    Umgekehrt haben die genannten Begriffe und Konzepte die beiden künstlerischen Arbeiten begleitet, differenziert und erweitert.
    «(un)earthed» ist eine Arbeit bestehend aus neun genähten Objekten hergestellt aus kompostierbarem  Stoff, die ich an neun unterschiedlichen Orten in der Schweiz und an einem Ort in Deutschland    vergraben und im Abstand von etwa drei Wochen wieder aufgesucht, ausgegraben, beobachtet und wieder eingegraben habe.
    «MODERN LEAVES» habe ich in Brasília, der Ende der 1950er-Jahre erbauten modernen Hauptstadt Brasiliens, erarbeitet. Die Arbeit besteht aus einer Gruppe von neun Betonskulpturen, für die mir in den Strassen Brasílias gesammelte Palmblätter als Gussformen dienten. Die entstandenen Skulpturen habe ich zunächst in einem Ausstellungsraum in Brasília gezeigt und sie dann an neun unterschiedlichen Orten dieser Stadt ausgesetzt und dort zurückgelassen.
    Dem PhD sind zudem zwei Materialproben der beiden Arbeiten beigefügt. Die eine Materialprobe ist ein vernähtes Stück Stoff, welches die Materialien und die Verarbeitungsweise der Objekte der Arbeit «(un)earthed» veranschaulicht. Die andere Materialprobe ist ein Zementabguss eines Palmblattes, hergestellt in derselben Weise wie die neun Skulpturen der Arbeit «MODERN LEAVES». Beide Materialproben vermitteln eine Vorstellung und einen haptischen Eindruck der Objekte und Skulpturen.
    Auf einem Datenträger (USB-Stick) befindet sich Bildmaterial (Fotografien, Video) der beiden Arbeiten «(un)earthed» und «MODERN LEAVES», welche ebenfalls Teil der Arbeiten sind, und die für Ausstellungskontexte in unterschiedlicher Weise materialisiert wurden.