Born in 1956
Music therapist (SFMT), Psychotherapist (ASP/VOPT)
- Since 2003: Co-Director and lecturer in the MAS Clinical Music Therapy programme at ZHdK and Head of the DAS Music Psychotherapy programme
- 1984–2003: Established and served as Co-Director of the music therapy training programme for Berufsbegleitenden Ausbildung Musiktherapie (bam)
- Since 1986: Own music psychotherapy practice for children, youths and adults near St.Gallen, Switzerland.
- 2007: Doctorate from the Institute for Music Therapy at the Hochschule für Musik und Theater Hamburg.
- 1994–1996: Graduate studies in Psychopathology in Children and Youths at the University of Zurich
- 1981–1986: Music therapist at a child and youth psychiatric centre
- 1978–1981: Music therapy studies in Vienna
- 1977–1978: Teacher training in Rorschach, Switzerland
- Further education in analytic and humanistic psychology, music and body-oriented psychotherapy, time therapy and meditation.
contact: Email
Publications:
Books:
- Lutz Hochreutener, S. (2009). Spiel - Musik - Therapie. Methoden der Musiktherapie mit Kindern und Jugendlichen. Göttingen: Hogrefe.
- Hegi-Portmann, F., Lutz Hochreutener, S. & Rüdisüli-Voerkel, M. (2006). Musiktherapie als Wissenschaft. Grundlagen, Praxis, Forschung und Ausbildung. Self-published: ISBN 978-033-01158-8.
- Lutz Hochreutener, S. (ed.). Zürcher Schriften zur Musiktherapie, Volumes 1 (2011), 2 (2012), 3 (2014), 4 (2016). Wiesbaden: Reichert.
Book contributions (selection):
- Lutz Hochreutener, S. (2013). Bedeutsamkeit – Bedeutung – Deutung. Aspekte der Symbolisierung in der Musiktherapie mit Kindern. In: Schmidt, H. U. & Timmermann, T. (eds.). Symbolisierungen in Musik, Kunst und Therapie. Wiesbaden: Reichert. 157–165.
- Lutz Hochreutener, S. (2013). Ton um Ton... Einblicke in die Musiktherapie. In: Rössler, W. & Matter, B. (eds.). Kunst- und Ausdruckstherapien. Ein Handbuch für die psychiatrische und psychosoziale Praxis. Stuttgart: Kohlhammer. 137–147.
- Lutz Hochreutener, S. (2011). Methoden, Modalitäten und Interventionstechniken in der Musiktherapie. Versuch einer Methodologie. In: Illner, J. & Smetana, M. (eds.). Wiener Schule der differenziellen Klinischen Musiktherapie – ein Update. Wiener Beiträge zur Musiktherapie, Vol. 9. Vienna: Präsens. 65–77.